Leta i den här bloggen

torsdag 28 december 2017

Glögg

Så här i mellandagarna passar det väl att ge tips på glögg.... Klart det gör! ;) Nu har jag druckit glögg tre gånger den här julen. Första gången gjord på torrt rosévin som jag hettade upp i en kastrull tillsammans med glöggkryddor. Där ska man akta sig så vinet inte börjar koka och därmed blir alkoholfri, det skulle ju vara onödigt! Men man låter det värmas ordentligt i alla fall. Den glöggen var riktigt god!
Andra gången var glöggen gjord på osötad tranbärsjuice (eller var det saft...?) som hade fått puttra i kastrull med kryddorna. Det var också en god glögg om än aningen syrlig, fast jag tycker ju om syrligt!
Idag är den tredje glöggen på gång just nu. Jag kokade upp vatten med kryddorna och satte sen ner tre tepåsar av en "bärig" och röd tesort som jag tycker om. De fick ligga där och dra några minuter och så hällde jag upp genom tesilen. Det som blev kvar hällde jag också upp så att glöggen inte skulle bli besk! Det här är kanske den glöggen som är bäst, kanske eftersom jag tycker om den här tesorten. Vi har ett svartvinbärste som jag ska testa nästa gång, det borde också bli bra.

Hoppas ni ätit duktigt och blivit mätta i julhelgen, det har jag! :)

Inga kommentarer: