Leta i den här bloggen

måndag 21 augusti 2017

Det här med blomkål

Här i Finland har vi kris, blomkålskris. Det är så lågt pris på blomkålen att det inte löns att skörda den! Och visst är den billig,  för oss konsumenter som betalar lite över euron per kilo, så vad ska då blomkålsodlaren få per kilo!?! Den vägen är det inte bra att den är billig! Nu är det då en kampanj här, en blomkålskampanj. Folk ska lära sig att tillreda blomkål.
När det för några år sedan klagades på att brödkonsumtionen hade minskat kunde man läsa om hur alltihopa berodde på LCHF. (Kan fortfarande inte fatta att man ska äta bröd för att bagerierna och spannmålsbönderna ska få in pengar...) Men nu känner jag att åtminstone jag och min sambo gör allt för att blomkålen ska gå åt!! Förra veckan åt vi tre blomkålshuvuden, idag veckans första. Det finns ju så mycket gott av blomkål! T.ex. blomkålssoppa, blomkålsris (inte kris) och att koka och äta bara som den är!
Det finns många varianter på blomkålsriset, jag bara river blomkålen på grövsta sidan på rivjärnet och steker i mycket smör. Eventuellt saltar jag lite men inget annat. Smaskens, säger jag bara!!!

Blomkålssoppan som vi älskar! Receptet är från 1995!

Steker den rivna blomkålen

Ugnslax, kokt broccoli och stekt blomkålris!

Inga kommentarer: