Leta i den här bloggen

tisdag 20 september 2016

Baconmuffins

Jag lovade er baconmuffins, här är de nu!  Ni är säkert alla bekanta med baconpannkakan vid det här laget, det är många år sedan den introducerades, och lika många år har den varit en favorit här. När jag har barnbarnen här gjorde jag en intressantare variant av pannkakan - baconmuffins. Då använder jag mej av silikonmuffinsformar vilket är väldigt praktiskt men väldigt jobbigt eftersom silikonmuffinsformarna är den allra bäst leksaken här i huset, så jag diskar dem både före och efter användningen....
Nå, när jag tillverkar muffinsen utgår jag från pannkaksreceptet, men följer inget recept rakt av. Så här ser mitt recept ut (och alla ingredienser utom äggen är "typ ungefär nånting"):

Mina baconmuffins
7 ägg
1 dl grädde
1,5 dl grynost /keso
1,5 dl riven gräddost
1 paket bacon, finhacka och knaperstek
50 g smält smör
en gnutta salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser, fyll muffinsformar till 2/3. Grädda i 200° ca.15-20 minuter. Sist blev det 17 st (den ena silikonformen hittade jag inte fast jag t.o.m. letade under soffan...) och de tog slut på eftermiddagen. Det var både lunch och mellanmål nämligen.

Nedan finns ursprungsreceptet på baconpannkakan som finns på Airams blogg!

Inga kommentarer: