Leta i den här bloggen

fredag 10 juni 2016

Efterrätt, mellanmål eller kalasmat!

Det var i vintras jag såg en reklamfilm på finsk tv, först fattade jag inte vad jag såg, såg den på nytt och blev stormförtjust! Reklamen visade hur man serverade brieost med hallon och lakritssås! Gissa om jag måste testa det! Min syster är, tack och lov, av den mera lättlurade sorten så redan nästa kväll hade vi ett samkväm (undrar om det t.o.m. var på vår traditionella julbastukväll) där vi åt brieost med hemlagad lakritssås och upptinade trädgårdsbär. Ojoj vilket hallelujamoment!!! Trots det glömde jag bort hela härligheten tills förra veckan. Först tog jag fram brien så den skulle hinna bli mjuk och krämig, sen kokade jag hallon, de blir ju mycket starkare i smaken då, som fick svalna, och sist kokade jag en lakritssås. Det här, gott folk, är fantastiskt gott och jag förstår att man t.o.m. måste göra reklamfilmer om det!
LAKRITSSÅS
3 dl grädde
2 msk lakritspulver
Låt småkoka tills det blivit en lagom tjock och krämig sås. Låt svalna lite innan du äter.
Mumsfilibabba!
Lakritspulver är ju naturligt sött så det triggar nog sötbegäret, så om man vet att sockerberoendet lurar bakom hörnet är det kanske klokast att låta bli det här....

Inga kommentarer: