Leta i den här bloggen

torsdag 15 oktober 2015

Koko-kokos-kokosbollar!

Nej hör ni, det här duger inte! Nu måste jag börja göra nåt med alla foton och receptlänkar jag sparat! Dessutom tycks jag ha varit avstängd en längre tid igen, eller nåt...

Men här får ni ett av de viktigaste recepten jag hittat i höst - lchf keto-bollar! Fast eftersom Keto är ett efternamn här i stan tycker jag det känns konstigt att kalla dem så, så jag kallar dem kokos-kokos-kokosbollar. Det är väl lättare? Receptet är Birgitta Höglunds, men jag ändrade förstås sötningen till 1 tsk honung. Grekisk honung.

KOKOS-KOKOS-KOKOSBOLLAR
2 ½ dl kokosgrädde
1 + 2 dl kokosflingor
1 dl kokosolja med smak
1 krm vaniljpulver
½ krm salt
1 msk björksocker (eller 1 tsk honung som jag använde)
ca 1 dl extra kokosflingor till garnering.

Blanda allt utom 2 dl kokosflingor i en kastrull. Koka upp och låt puttra på svag värme i 15 minuter, rör då och då.
Låt svalna en stund. Rör ner de resterande kokosflingorna, så blir smeten lite torrare och lättare att forma när den stelnat. Ställ i kylen att stelna en timme.
Ta upp matskedsstora bitar med en sked och rulla till bollar. Lägg på ett fat. Häll kokosflingor i en liten skål. Lägg ner de rumstempererade bollarna en och en, rulla runt i kokosen så det täcker ordentligt runtom.
Förvara i burk i kylen med smörpapper mellan lagren.

De här bollarna var precis i min smak! Och dessutom gillar sockerätare dem också! Men det bästa av allt, mina barnbarn älskar dem! Apropå dem så har de inte heller blivit vänjda vid socker, det hör liksom inte till deras naturliga föda. (Inte ens barnbarnet som är 2 1/2 har fått socker eller godis. Dessutom får de mestadels ekologisk eller hemmaodlad mat!)

Jag lovar att snart återkomma med fler livsviktiga recept!!!

1 kommentar:

Drömgården sa...

Smaka dessa hos Sandra idag. Jättegoda! :)
/Kitty