Leta i den här bloggen

torsdag 29 maj 2014

Pita gyros / taco wrap

Jag har upp sju flikar på min surfplatta. Där finns, recept jag ska blogga, recept jag ska testa, böcker jag vill läsa, en blogg jag inte gjort genväg till, radioprogram jag ska lyssna på och hus att hyra i Grekland. Bara trevligheter alltså. Nu ska jag börja pricka av på den listan, jag börjar med ett receptinlägg.

Vi ville ha den grekiska snabbmatsrätten pita gyros för en tid sedan. Eftersom jag gärna ville paketera in min tzatziki, tomat, lök och mitt kött också så gjorde jag taco wraps. Det påminde väldigt mycket om plättar, eller egentligen VAR det ju plättar, men ändå smakade det inte så med allt det salta i. Det här receptet ska jag använda fler gånger!

Taco wrap, 2 st (fast det blev nog fler)
4 ägg
6 msk grädde
1 msk fiberhusk

Vispa ihop, låt stå en stund, stek sedan i smör. Låt vila i kylskåp innan serveringen.

Själva innehållet i pita gyros blev ett experiment, och ett väldigt lyckat sådant! Jag lade tunna skivor av sidfläsk på en ugnsplåt och hade dem i ugnen till de var lite gyllenbruna. Det blev riktigt gott! Köttet i pita gyrosen i Grekland smakar ungefär lika! Jättegott! Så är det bara att fylla på med tzatziki, tomatskivor och rödlök. Egentligen ska det vara några pommes frites där också, men såna onödigheter hoppar vi över!

Inga kommentarer: