Leta i den här bloggen

söndag 11 maj 2014

Morsdag!

Nu är morsdagshelgen nästan över och jag väntar på pizzan som svettas i ugnen. Vi startade morsdagsfirandet redan igår med att grilla souvlaki, alltså grekiska grillspett. Jag har lyckan att kunna bjuda in hela fem generationer till fest! Yngsta är lite över ett år och äldsta lite över 99 år! Det är barnbarnet och min mormor det. 

Souvlaki ja, jag har tidigare berättat om dem men kan ta det igen. Jag brukar använda ytterfilé av gris. Det skär jag i tärningar, ca. 1,5 x 1,5 cm. Jag har dem i marinad ett par timmar, och då ska marinaden bestå av olivolja, salt, peppar, citronsaft och timjan eller oregano, eller båda. Sen trär jag upp bitarna på grillstickor, 5-6 på varje sticka (som legat i vatten ett par timmar för att inte helt brinna upp), och så grillar jag dem på kolgrillen, då blir de godast!

Idag bjöd jag på tryffelkaka till kaffet. Det var igen ett recept som poppade upp på Facebook, den här gången på Lannérs köksblandning. Om ni inte bekantat er med den bloggen så tycker jag absolut att ni ska göra det! Fast det är en kock som skriver har han väldigt enkla och lättlagade recept. Rekommenderas! Tryffelkakan rekommenderas också, fast jag tyckte mandelbotten var onödigt tjock så mängden mandelmjöl kan minskas. Annars var den gudomlig! 




Vi åt förstås inte bara souvlaki, den fick sällskap av tzatziki, ugnsrostade rödbetor med vitlök, ugnsrostade tomater, tomat-fetaost-sallad, oliver, batong och klyftpotatis. Det var bara potatis jag skippade eftersom ett nytt brödrecept också poppade upp på Facebook! Samma recept finns på Instagram också. Det var väldigt enkelt och finns på nedersta bilden! Det var riktigt bra att ha när man äter t.ex. tzatziki som man ju brukar äta med bröd.

Tryffelkakan

"Petralchf" på Instagram
Hoppas jag fick med allt jag tänkt nu. Jag har bloggat via telefon OCH surfplattan, vilket sket sig eftersom surfplattan inte lät mej bestämma över fotona... Så kom en spännande ishockeymatch, Finland - Ryssland, som vi förlorade, så ni förstår att det har varit en liten kamp hela det här inlägget... Nu torkar jag svetten, både efter inlägget och matchen, och går till sängs. Imorgon tar jag resten av tryffelkakan med till min 99-åriga mormor för att dricka morsdagskaffe.

Inga kommentarer: