Leta i den här bloggen

lördag 11 maj 2013

Morsdagskalas

När man har skiftesjobb får man ibland möblera om med firandet lite. Vi är inte fast i datum eller de rätta dagarna bara man firar. Imorgon är det morsdag, här i Finland, men då jobbar jag så istället firade vi ordentligt redan idag. Vi var fem generationer som firade och firades. Jag blev uppvaktad av mina barn och barnbarn, en svärson och en svärdotter, och så uppvaktade jag min mamma och min mormor. Det är 98 år mellan den yngsta och den äldsta. Rätt häftigt faktiskt. Dagen till ära invigde vi vår nya grill. Det blev souvlaki gjord på grisytterfilé, ugnsrostade grönsaker och tzatziki. Bland grönsakerna fanns t.ex. rödbetor, kålrot, rotselleri, palsternacka, morot, lök, vitlök, batat, paprika, zucchini, timjan, salt, peppar och olivolja. Riktigt gott blev det. Som efterrätt serverades glass med bär och lakritssås. Och till eftermiddagskaffet hade vi chokladmoussetårta. Inte illa alls! Och till råga på allt vann de finska lejonen dagens ishockeymatch mot Österrike!
Imorgon firar en massa andra morsdag, hoppas de får en lika bra dag!

3 kommentarer:

Unknown sa...

<3

Tina sa...

Det är ju det som är så fantastiskt med att bo i ett "fritt" land.
Man får möblera om dagarna som man vill... ;o)

Maja sa...

Mmmm ser väldigt gott ut det där! I år fick jag ha morsdagen ledigt annars brukar vi fira lite före eller efter med. Må gott i vår värmen!