Leta i den här bloggen

onsdag 8 maj 2013

Blomkålsgratäng

Jag lagade en sån god blomkålsgratäng nyligen och testade sen med broccoli också. Det var inte illa det heller. Först kokade jag kålen några minuter i saltat vatten innan jag hällde över den i en smörsmord ugnsform. Då saltade och pepprade jag först för att sedan sätta på Aura-ost (blåmögelost), parmesan, svecia-ost och vanlig gräddost. Sen hällde jag över lite grädde, och faktiskt var det "lite", kanske 2 dl. Efter det var det bara skjuts in i ugnen och gratinera ca.30 minuter i 200º ugn. Lätt som en plätt!

Kunde ha tagit en större form...
Ost i stora lass!
Det blev ingen översvämning! Och rökta laxen fick göra sällskap!

3 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Ser gott ut!

Ann-Pann sa...

Så bra, nu har du knaski klart vad du ska laga på nästa tjejträff...*hint, hint* SLURP!

Fisken Svea sa...

Erika: Det var nog SÅ gott! Imorgon blir det samma sak på morsdagsmiddagen. =)

Ann-Pann: Jamen klaaart!!! Tänk att jag inte tänkte på det själv... Fast vatå fiskhjärna... =)