Leta i den här bloggen

torsdag 28 februari 2013

Fördelen med bakdelen

När jag var 19 år och entusiastisk att lära mej allt om kockandets ädla konst hade jag lånat en massa "Allt om mat"-tidningar. Jag skrev av en massa recept och testade en stor del av dem, men det är en alldeles speciell sak jag kommer ihåg från de här tidningarna och det var när folk lyriskt berättade hur underbart det var att knåda bröddeg. Schysst, tänkte jag, det ska jag testa. Den underbara känslan när man knådar degen infann sig aldrig. Varken då eller senare. Jag har bakat massor av bröd, och då menar jag faktiskt massor. Under många år bakade jag själv allt bröd vi behövde, och eftersom det var på viktväktartidevarvet behövde vi en hel del bröd, och inte en endaste gång fick jag den underbara känslan. Degen kladdade och kliddade på händerna, på bordet, överallt, och känslan var allt annat än underbar. Men gott blev det ändå så jag kämpade på, och tänkte på dessa degmeditationer jag hade läst om... Nu ikväll, exakt kl.21:30, kom jag på att jag var utan knäckebröd. Nemas problemas. På 10 minuter hade jag slängt ihop en knäckebrödssmet och 10 minuter senare var plåtarna i ugnen. Inget knådande, inget jäsande! Och eftersom jag ändå är kvällsmänniska och ändå uppe sent kan jag lika bra ha bröd i ugnen den här tiden.

Vad lära vi oss då av detta? Jo, att man absolut inte kan säga "men det är så invecklat att baka det där brödet själv" som orsak till varför man inte kan börja äta LCHF "för man är så beroende av bröd". Klart man är beroende av brödet, fast det är ju mjölet som är boven. Men sen är ju bröd något väldigt praktiskt, tycker jag. Det är ju så bra att lassa påläggen på, att rosta, att tugga... Men beroende av bröd, nej, det är jag inte, jag är beroende av mat.

Knäckebröd
Förresten, på tal om bröd... I söndags var det plättdags. Jag blandade ihop min smet och stirrade oförstående på smeten som på två röda förvandlades till en deg! Jag fattade ingenting, läste igenom receptet igen och fattade - det var mandelmjöl, inte kokosmjöl man skulle använda... Nå, det guldvärda kokosmjölet kastar man inte bort. 1½ dl kokosmjöl, 2 ägg och 1 dl mjölk satt som en cementklump i byttan... Men så kom jag på att formbrödet jag brukar baka, där ska det bl.a. vara 1½ dl kokosmjöl och 2 ägg! Jag fyllde på med resten, plussade på med lite mera fiberhusk och kokosmjöl för att trolla bort mjölken, och slängde in i ugnen som vanligt, och klart det blev ett alldeles utsökt bröd! Det är lite saftigare än vanligt, tar lite längre tid att rosta, men det är helt klart ett bröd!

Inga kommentarer: