Leta i den här bloggen

onsdag 27 februari 2013

Det lilla söta


När man äter LCHF och hamnar i ketos får man ofta en ofräsch, närmast äcklig, smak i munnen. Man slipper liksom inte den där smaken med annat än något uppfräschande, som en pastill eller tandkräm och då är det ju enklast med en pastill... Man kan förstås ta ett tuggummi också men jag har helt slutat med tuggummi eftersom alla jag smakat är alldeles för söta, och eftersom man inte vill ha det som man inte tycker om så får tuggummit vara. Jag har länge haft en Läkerol-ask i väskan/fickan som första hjälp, men nu har jag fått ett par askar av Lakritsfabrikens rålakrits! Häftigt! Det är pyttesmå och jättehårda lakritsbitar som man kan suga på ganska länge. Att tugga rekommenderas inte, fråga min väninna som spottade ut en plomb... 
Den här rålakritsen smakar också sött, faktiskt nästan sötare än Läkerol, så jag vill inte äta fler än en eller två, sen har jag nog för stunden. Men NOG är de goda!!! Jag som saknat salmiak hela tiden sedan jag slutade med socker (för 5½ år sedan) fick äntligen det jag saknat! Hurraaa!
Tyvärr tror jag inte att de här finns att köpa här i Finland, än, jag har för mej, men ingenting är omöjligt!


Sen var det det här med tandborstningen också... Är det ingen annan som lider av att all tandkräm är så söt?!!??! Jag kan inte alls använda tandkräm med xylitol, den är så fruktansvärt söt! Men då kan man ju förstås också undra vad xylitol gör i en tandkräm??? Det är ju ändå ett sötningsmedel! Den ska innehålla ett ämne som motverkar karies, men det söta kanske tar ut den effekten så är det liksom plus minus noll? 
Den tandkräm jag använder nu, Colgate MaxFresh, smakar inte alls sött, den är stark och fräsch, precis så som en tandkräm ska vara! Den lilla tuben, Oral-B Pro-Expert, fick jag av min tandläkare. Den var den allra sötaste tandkrämen jag någonsin använt!!! Den gav en fruktansvärt äckligt söt eftersmak som gjorde att jag måste borsta med en annan tandkräm efteråt! YÄK! Den tandkrämen kommer jag inte att använda fler gånger!

Bilden: Här ser ni vår hylla i toaletten. Som ni kanske ser har jag dekorerat väggarna med fiskar! Den lilla tavlan bakom tandkrämerna föreställer också en fisk. :)

6 kommentarer:

Maja sa...

Jag köper sån där lakrits vid Malins cafe i Malax, inte raw men liknande förpackning och utan vetemjöl, samma fabrikat. Så där finns... hojta till om du vill ha!! :)
Ibland blir jag bara så lakrits snål jag med!!
Kram Maja

Anonym sa...

paradontax tandkräm från apoteket är super. Efter att jag började använda det märker jag genast jag provar en vanlig sort hur otroligt söt den smakar.

Fisken Svea sa...

Maja: Ååh, så bra att veta att det går att få! =) Jag hojtar när lagret sinat! =)

Anonym: Paradontax ska jag komma ihåg när MaxFresh börjar kännas för söt! Faktiskt är det ju så otroligt dumt att söta tandkräm...

Dalkulla4ever sa...

ja söt tandkräm känns bara korkat, men xylitol används inte det för att det ska vara bra för tänderna? bra mot plack och ge skydd mot karies har jag för mej

Lakritsen har jag sett i dyra förpackningar av olika slag på ica, ska leta efter denna då den känns minst söt, saltlakrits hittade jag men 60:- för 1,5 hg var lite dyrt. tänkte lyxa kanske med den till påsk ;)

Anonym sa...

Fast då finns det fortfarande fluor där och det är inte heller bra, inte alls.
Konstigt att vi fick mindre hål och tandsten efter vi slutade med fluortandkräm. Hm, man kan ju undra sa flundran. Kanske en till av alla lögner vi matats med.

Fisken Svea sa...

Dalkullan: Jo, xylitol ska motverka karies, men eftersom det ändå är en sockerart så undrar man ju om det inte är lite plus minus noll med det då... I fredags fick jag igen en lakritsask som present! =)

Anonym: Man kan ju misstänka det, jo. Själv brukar jag ibland borsta med olivtvål, gnuggar tandborsten mot olivtvålen och borstar som vanligt. Det löddrar jättebra och smakar inte alls så illa som man kunde tro, men jag saknar den fräscha känslan efteråt. En gång frågade jag en tandläkare om det är någon skillnad på tänderna om man använt fluor eller inte. Han sa att när barn som fått fluortabletter undantagsvis behöver få sina tänder borrade så nöts borren upp på en gång. Men man kan ju undra om det är någon annan nytta med att ta in ett gift! Det är ju skrämmande att små barn ska ta fluortabletter!
Det är ju så tacksamt att vi är så lättlurade, det är bara att hitta på vad vi behöver och alla går i fällan. Det skulle ju vara bättre med placebo då, fast inte sockerpiller förstås... ;)