Leta i den här bloggen

söndag 23 december 2012

Examenskaffe

Juthbacka herrgård
Min son och två av hans kusiner har fått sina examensbetyg nu till jul. Hurra! Skönt när studier är avslutade! Nu är det ju fråga om väldigt fiffiga små barn som bestämde sig för att fira tillsammans och därför hyrde in sig på ett ställe där man kan göra sånt! De beställde smörgåstårtor också. Skönt när barnen börjar fixa själva! Sånt tycker jag om! Sen bjöd jag ut mej helt frivilligt att baka LCHF-varianter av det som skulle bjudas. Det blev då jordnötskakor, zucchinikaka och smörgåstårtor. De sex LCHF-arna som kom för att fira uppskattade bakverken.

LCHF-bordet
Det gäller att ha tydliga skyltar när man har specialmat på bordet. Inte för att de andra inte skulle få smaka, men för att det ska räcka åt de som det bör räcka åt. Zucchinikakan fick godkänt också av kolhydratätare, och det är inte alltid det är så. Men jag tänker med fasa på hur kakan hade smakat om man hade sötat enligt receptet! Hujedamej!

Mumsfilibabba!
När jag tillverkade smörgåstårtorna hade jag två formbröd som utgångsmaterial. På fredagkväll blandade jag ihop fyllningarna och bredde dem på brödet, och på själva kalasdagen dekorerade jag dem. Det viktigaste med smörgåstårtor är ju att få dem tillräckligt fuktiga, för en torr smörgåstårta gör ingen glad!
Jag delade först upp brödet i tre delar och fuktade varje brödskiva med vichyvatten. Den ena tårtan fick fiskfyllning och den andra en köttfyllning. Som vanligt var det fisktårtan som var populärast.

Mest för min skull ska jag skriva smörgåstårtreceptet här, men har någon annan nytta och glädje av det också så är det ju bra!

LCHF-smörgåstårta
1 formbröd /tårta
vichyvatten att fukta med

Fiskfyllning:
2 burkar tonfisk i olja
knappt 100 g Kalles kaviar
grädde

2 hårdkokta ägg
en ask ansjovis
lite ansjovisspad
grädde

Garnering:
vispad grädde
laxmajonnäs

Köttfyllning:
finhackad skinka
purjolök
Philadelphiaost
grädde

leverpastej
finhackad saltgurka
grädde

Garnering:
vispad grädde
majonnäs

Skär upp brödet i önskat antal våningar. Fukta brödet med vichyvatten. Bred ut fyllningarna. Täck tårtan med plastfolie och ställ kallt till nästa dag. Bred ut ett jämnt lager av gräddblandning och dekorera med önskvärda godsaker.

Nu ska jag ta fram julskinkan för att den ska hinna bli rumstemererad, sen är det köttbullar och glöggpannacotta på programmet innan vi ska till dottern och äta julgröt! Och då äter jag faktiskt gröt! Lite risgrynsgröt med mycket smör och grädde på. Mums!

Inga kommentarer: