Leta i den här bloggen

torsdag 22 november 2012

Hinder på vägen...

Jag har haft en sån där period när man tycker att man inte kan hitta på mat för dagen ens, en riktig fantasi-kris. Men nu har jag kvicknat till igen och skulle visa en bild av hur fina mina västerbottensbollar blev nu när jag äntligen fick dem att bli runda! Hurra! Fast så har jag utnyttjat hela mitt 1G:s utrymme på Picasa så jag kan inte ladda upp några bilder... Äsch... Men bollarna var bollar också när jag tog ut dem ur ugnen. Däremot har jag inte smakat på dem än, det kan ju hända att de är jättetorra och hårda! Fast det tror jag inte eftersom nästan inget av smöret har runnit ut den här gången. Eftersom jag inte har hittat Bakerix här i Finland har jag nu testat mej fram till en egen mjölblandning som tydligen funkar. Det ska vara 1½ dl Bakerix, men då använde jag 1 dl mandelmjöl + 1 dl kokosnötmjöl + 1½ msk fiberhusk + 2 tsk bakpulver. Dessutom höjde jag ugnsvärmen med 25 grader, till 225.  Bra jobbat alltså, om jag får säga det själv.

Mitt uppdaterade recept på
Västerbottensbollar
1½dl Bakerix (jag använde 1 dl kokosnötmjöl, 1 dl mandelmjöl och 1½ msk fiberhusk, 2 tsk bakpulver)
3 st ägg
3 dl riven västerbottensost
1 dl Philadelphia vitlök & örter (jag använde naturell Philadelphia, 1 vitlöksklyfta och 1 tsk örtblandning för fetaost)
150 g smör (rumstempererat)
1 krm cayennepeppar
gröna oliver med pimento eller ansjovis
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
sesamfrön
vallmofrön

Knåda ihop alla ingredienserna förutom oliverna till en smidig deg. Tag en klick stor som en köttbulle och platta ut i handen, lägg på en oliv och rulla in den. rulla sen hälften av bollarna i sesamfrön och andra hälften i vallmofrön. Baka av dem i ugnen i 225 grader tills de får fin färg ca 25 minuter.

Jag ska börja gallra lite bilder på Picasa så kommer bilder småningom!

Inga kommentarer: