Leta i den här bloggen

måndag 1 oktober 2012

Olivolja

När vi var i Grekland besökte vi vår grekiska "vänfamiljs" farm. Det var en djungelliknande trädgård med alla möjliga och omöjliga fruktträd och grönsaker, getter, höns och kryddor. Det var en fantastisk upplevelse. Det kändes som att gå i ett växthus, lika fuktigt och varmt. Förutom att vi plockade fikon fick vi en massa grönsaker med oss därifrån också, och det var de vi åt sen på kvällen. När vi sen skulle åka hem igen till kalla norden fick vi lite olivolja med oss. Vi fick bara säga hur många fyralitersdunkar vi ville ha, och tyvärr tar man ju inte många såna med sig i resväskan när man har viktbegränsning. En dunk fick vi med oss och det kändes verkligen lite högtidligt att öppna och använda den. Tänk att det är just "vår" familj som pressat sina oliver till den olja vi fick! Mäktigt!

"Farmaren" själv på gång

Äktaste olivoljan ever!
 Här får ni kanske den mesta "hemma-hos"-bilden ni nån gång fått här på bloggen! Jag var ju tvungen att hålla i dunken så ni skulle se hur stor den är. :)



Ooops!
Förresten, ni kanske har mötts av en varningsskylt om ni försökt besöka mej här. Det gjorde jag i alla fall, men nu funkar bloggen igen och jag har en liten bild sparad bara för att jag skulle visa åt min datanörd. :)

2 kommentarer:

Maja sa...

Tyvärr kom jag inte på ditt inlägg du gjort i dag, den där rutan kom opp!
Oj vad stor olivolje dunk! De hade modell mindre de bjöd ut då vi va i Spanien... :)

Emelie sa...

Hej
Jag har precis startat en tävling på min blogg som du kanske kan vara intresserad av :)

Du hittar tävlingen här: http://www.livutansocker.se/2012/10/tavling-hostmys.html

Hoppas att du finner den intressant och vill delta :)

Kram/Emelie