Leta i den här bloggen

onsdag 24 oktober 2012

Godisdag

Det är flera månader sedan jag hittade det här receptet och har väntat på rätt tillfälle att testa det. På fredag ska det bli trippelkalas när min kära far, min kära son och min kära brorson ska ha gemensamt kalas eftersom de alla tre fyller inom en vecka. Praktiskt! Extra praktiskt är det förstås också att det är så många som bakar till kalaset. Och jag fick testa LCHF-Snickers! Om man googlar "LCHF snickers" får man ca. 31100 träffar, så man kan misstänka att det finns en del variationer.  Jag hade bara 150 g jordnötssmör så jag lagade lite mindre än halvsats, och nu känns det lite som att jag kanske måste laga mer till fredag... Nå nej, jag måste ju kunna motstå frestelsen! Men ni förstår kanske att det var väldigt, väldigt gott!

Macadamia., cashew, jordnöt och mandel

Nötter, jordnötssmör och smör

Snickers!
LCHF-Snickers 
400 g mörk choklad 70 % 
200 g smör 
350 g jordnötssmör utan socker (finns åtminstone på hälsokostaffär)
hackade nötter 

Smält 200 g choklad och 50 g smör i vattenbad eller på upptiningseffekt i mikron. Smöra en form lite i botten eller klä formen med bakplåtspapper. Häll ut chokladen, bred ut till ett lager och ställ in i frysen så det stelnar. Koka upp 100 g smör och 350 g jordnötssmör. Blanda i hackade nötter. Bred ut detta ovanpå chokladen och ställ in i frysen igen (måste stå nu typ en halvtimme för att stelna). Smält resten av chokladen och smöret i vattenbad så länge, 200g + 50g. Häll detta och bred ut i formen, och sen in i frysen igen tills allt har svalnat och stelnat. Sedan skar jag bara upp allt i kuber, typ engelsk konfekt. Förvara i frysen eller kylen, smälter i rumstemperatur. 

Inga kommentarer: