Leta i den här bloggen

tisdag 7 augusti 2012

Vad är farligt? Vad är äckligt?

På vilket sätt kan LCHF vara farligt? Vi äter inte socker (som inte ens skulle bli godkänt som livsmedel om man kom på idén att tillverka socker idag), vi äter inte margarin eller andra hudvårdsprodukter, vi undviker tillsatsämnen så långt det är möjligt vilket ett sätt är att inte äta halvfabrikat. Vilka av de här sakerna är skadliga att inte äta??? Vi håller vårt blodsocker på en jämn nivå eftersom vi undviker blodsockersvängningarna i och med att vi undviker kolhydrater. Alla kolhydrater undviker vi ju inte eftersom vi äter en massa grönsaker också, förutom rotsaker som ju innehåller en massa stärkelse och höjer blodsockret. Vad är det för farligt med det? Ja, kanske för att vi inte får paltkoma efter maten... Nä, ni hör själva hur dåliga argumenten är. Men det är klart, LCHF är farligt för alla som lever på att tillverka och sälja kolhydratrik föda. Det kan bli företagets död, så visst är det livsfarligt med LCHF...

När jag äter ost med smör på säger folk "usch så äckligt!" På vilket sätt är det äckligt? De som äter smörgås sätter först smör på och sen ost. Varför blir det äckligt om man lämnar bort brödet??? För att vi inte får höjt vårt blodsocker?? Är det äckligt???

Såna här funderingar får jag när jag står och steker kål och köttfärs...
Bilden visar hurdan mat man kan äta när man tar den enkla vägen, på sommarstugan - baconpannkaka. Och faktiskt får jag i mej mer än vanligt av kolhydraterna här med både röd paprika och körsbärstomater!


5 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Inget av det verkar så särkilt farligt eller äckligt! Bara gott och bra!

Anonym sa...

Härliga tankar!! Så där är det ju :)hälsningar från Marlene

Fisken Svea sa...

Ruta Ett: Precis, smaskens är det ju! =)

Marléne: Visst är det! =)

Maja sa...

Jo man kan undra!!! Såg det va en artikel på VBL idag att nu börjar LCHF trenden va på nedgående folk har börjat handla mer "normalt" nu igen=läs mer kolhydrater.... tex lågkolhydrat brödet köps inte mera så mycket.... Jag har köpt det en gång och ville inte ha det, innehåller ju vetemjöl med!

Vi kan ju säga då nån vräker in sliskiga sötsaker: MEN FY VAD ÄCKLIGT!! :)) fast jag gör nu i alla fall inte det, men borde...
Ha det bra!

Fisken Svea sa...

Jamen just det, jag glömde ju skriva det i inlägget att när folk säger åt mej att något är äckligt som jag äter så säger jag faktiskt åt dem att "du äter så mycket du också som jag tycker är äckligt så det jämnar ut sig"! Och jag säger det faktiskt, så elak är jag. ;)