Leta i den här bloggen

onsdag 22 augusti 2012

Mera zucchini


Min mamma berättade nyligen att hon lagat en zucchinigratäng och att det var jag som gett henne receptet. Jag har inget som helst minne av någon zucchinigratäng så jag tänkte då att nu måste jag också tillreda en zucchinigratäng. Jag började med att smörja en ugnsform med smör. Så radade jag ut zucchiniskivor, saltade och pepprade och strödde ut både Aura-ost och hackad lök. Och så ett varv zucchini, och så mera salt, peppar, ost och lök. Och grädde på förstås! Sist strödde jag över både riven gräddost och parmesanost och gratinerade i ugnen ca.30 minuter. Det blev ju alldeles fantastiskt gott! Och tillsammans med grillat griskött var det utsökt.

Ju mer jag ser på bilden desto mer tycker jag att det ser ut som risgrynsgröt med kanel...

4 kommentarer:

Anonym sa...

öööh...hadd it du na grädde i?! /systron

Anonym sa...

Blev det inte vattnigt? Jag måste alltid tillaga zucchini och aubergine LÄÄÄNGE om de ska ingå i lasagen eller gratänger, annars flyter alltihop snart i vatten :(

Fisken Svea sa...

Om jag ska vara riktigt ärlig så blev den ganska vattnig, men inte värre än att det gick att ha så. Klart man kan vattna ur den före, den kanske tar åt sig mera smak då också.

Anonym sa...

Aha. Jag är ibnte så bra på att få sådant icke-vattnigt. Vattnar man ur med salt eller genom att steka? Steka auberginer brukar gå bra (förutom att det krävs otroligt mycket fett) medan zucchinis brukar gå sönder tycker jag. Men kan man kanske salta dem och pressa, så som man gör med pressgurka?