Leta i den här bloggen

torsdag 28 juni 2012

Salta lunchen


Igår kände jag mej lat och tog till det enklaste jag hade till hands - stekt halloumi, gröna oliver och LCHF-magasinet. Det blev lite väl salt för mej som fått väldigt saltkänsliga smaklökar med LCHF. (Man kan ju faktiskt blötlägga halloumin i vatten en stund före man steker den så att saltet lakas ur, men jag var för lat...) Men de ekologiskt odlade oliverna från Halkidiki var väldigt goda. Det var bara greklandsvärmen som fattades. Osten var förresten god också. Jag blev mätt och belåten, men inte för mätt heller eftersom jag skulle baka rabarberpaj med vaniljsås på eftermiddagen!

Det skojiga med gårdagens lunch var nog oliverna. Jag orkade inte leta reda på någon kolhydrattabell men funderade ändå om det finns kolisar i oliver. Idag när jag läste LCHF-magasinet fick jag mitt svar. I en tabell finns nämligen listat hur mycket man får äta av olika grönsaker för att få i sig 12 g kolhydrater och av gröna oliver får man då äta 4000 g, alltså 4 kg... Jag nöjde mej med lite mindre...

Hörde jag någon skrika efter rabarberpajreceptet??? Det kommer!

Inga kommentarer: