Leta i den här bloggen

lördag 26 maj 2012

Glassexperiment

Ända sedan jag fick min burk med lakritsextrakt har jag fantiserat om en lakritsglass, eller egentligen en salmiakglass. Nu har jag vispat ihop 2 hela ägg, 1 msk sukrin, en knivsudd stevia, fröna från en vaniljstång och sen vispat 3 dl grädde skilt innan jag vispade ihop det hela innan jag tömde innehållet i glassmaskinen som får jobba en stund nu.

Glassfabriken

För att få en lite krämigare salmiaksås att hälla i glassen sen har jag kokat upp ca. 3 msk grädde i mikron innan jag blandade i ca.1½ tsk lakritspulver och 2 nypor flingsalt! Ska det vara salmiak ska det vara salt! När glassmaskinen gjort sitt ska jag röra ner salmiaksåsen och ställa glassen i frysen en stund.


Salmiakröra

Eftersom inte hela smeten rymdes i glassmaskinen kunde jag konstatera att glassmet smakar lika som smält glass. Surprised?

Inga kommentarer: