Leta i den här bloggen

söndag 22 april 2012

Bästa pizzan hittills!

Förgräddad botten

Jag såg så många länkar om Birgitta Höglunds pizzabotten eftersom  den nya restaurangen Primaten (i Uppsala) ska servera pizza gjord på just den botten och insåg att det måste vara något speciellt med den, och det var det! En halloumiost blir 4 dl i rivet tillstånd, så det blev en dubbelsats. Två bottnar fyllde jag  och två åkte i frysen, förgräddade förstås.

Redo för ugnen

Det bästa med pizza är ju att man kan fylla den med vad man vill, och hur mycket man vill. Mina två pizzor fick tomatpuré, skinka, medwurst med vitlök, soltorkad tomat, oliver, mögelost och gräddost.


Var så god!

Oj så gott det blev! Och alldeles lagom stor var pizzan också. Den andra har jag nyss värmt och ätit så nu är jag mätt och belåten igen.


Birgittas pizzabotten , 2 st
2 dl riven Halloumi
1 Ekologiskt Ägg
½ dl Grädde
2 msk Pofiber

Rör samman ingredienserna till pizzadegen. Låt svälla i 10 minuter.
Bred ut till två runda bottnar, ca 1 cm tjocka, på bakplåtspapper. Förgrädda på 250 gr i 10 minuter.


Jag bredde nog ut pizzabottnarna så tunt det gick, så som pizzabotten ska vara!


3 kommentarer:

Margot sa...

Den pizzabotten har jag oxå tänkt testa, låter supergod! Får bli nästa gång jag gör pizza! Blir billigare än att besöka den nya restaurangen och testa den där:))

Fisken Svea sa...

Det är ju sant! :D

Dalkulla4ever sa...

Hade tänk prova den också, men inte hunnit. har en stackare som ligger i kylen o väntar. alltid så bra datum så jag har nästan alltid sån ost hemma för stekning,grillning men aldrig provat som botten. kul att det blev så gott :) sist gjorde jag med dinkelmjöl till kidsen o med husk till mej. gången innan det gjorde jag 3 olika för att se vilken som var bästa godaste botten, barnen gillade din syrras bäst lite panpizza tyckte dom, maken gillade paleobotten med mandelmjöl o jag körde på min vanliga med husk. pizza är nåt jag kunde leva på förut men nästan alltid med magont som följd :( men nu så klarar sej lilla magen galant :) jaja långt om pizzabotten men pizza har jag gjort ofta ofta de senaste 30 åren, oops är det såå länge ;) ja min kökskarriär började tidigt hemma :)
Ha en bra dag, här är det regn o trist väder, så jag ska fortsätta med min eviga utrensning, hoppas vara klar innan jul :D