Leta i den här bloggen

onsdag 21 mars 2012

Svett eller dregel??

Och  när jag satt där på min spinningcykel och trampade i mitt anletes svett visste jag inte om det var fantasi eller hallucination, men plötsligt kände jag att "jag...måste...baka...syrrans...bröd...när...jag...kommer...hem...om...jag...över...lever...det...här...".

Det gjorde jag. Och nu är jag mätt och belåten efter att ha tryckt i mej en varm semla/fralla med smör och ost på.


Åååh så vackra!

Har ni sett så fluffigt!
Receptet är länkat så många gånger så jag skriver hit den en gång nu. Det är ju så enkelt!

Syrrans bröd
1½ dl BakePro
0,75 msk fiberhusk
2 ägg
2 dl riven ost
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop BakePro, fiberhusk och äggen. Vispa det till en jämn smet som får stå och svälla medan du river osten. När ugnen är varm blandar du i osten och bakpulvret, rör om hastigt och klickar sen ute dem på en plåt. Grädda i 10 min. (eller lite kortare.)
Jag gjorde dubbelsats och 7 st. ganska stora bröd.

(Och så var det ju det här med språket. När vi äter semla här i Finland är det en fralla i Sverige.)

Inga kommentarer: