Leta i den här bloggen

onsdag 7 mars 2012

Mandeltårta


I helgen kom jag på att jag måste testa ett recept för att komma fram till om det var lika gott som jag tyckte det verkade. Jag hittade receptet på LCHF-recept och egentligen var det receptet som hittade mej, nu igen. Jättebra när det hoppar upp recept på Facebook! Nå, kakan var lättlagad, men glasyren påminde lite väl mycket om bearnaisesås tyckte jag. Det kanske hade varit annorlunda om jag hade orkat rosta mandelflarn och dekorerat med, men jag har fortfarande lite svårt att tugga sånt som mandelflarn. Men dottern kom ändå på att det var gott med kokos på också. Hon testade med kokoschips men jag hällde kokosflingor ovanpå kakan sen och det var jättegott!

Mandeltårta
Mandelbottnar
150 g mandelmjöl
0,75 dl steviasocker (Jag använde 2 msk Sukrin och ½ krm Stevia)
5 st Äggvitor

Smörkräm
5 st Äggulor
1 dl Grädde
0,35 dl steviasocker (Jag använde 2 msk Sukrin och ½ krm Stevia)
175 g Smör

Garnering
50 g Mandelspån

Bottnar
Vispa äggvitorna fasta, blanda i stevia (eller annat sötningsmedel efter tycke och smak) och vänd till sist ner mandelmjölet försiktigt. Fördela smeten jämnt på två plåtar med bakplåtspapper i cirklar ca 24 cm i diameter. Grädda en i taget (såvida du inte har varmluftsugn då kan du grädda båda samtidigt) i 175 grader ca 15-20 min. Vänd upp bottnarna på bakplåtspapper och dra av det undre omedelbart efter att de tagits ut ur ugnen. Låt svalna på galler.

Smörkräm
Rör ihop äggulor, grädde och stevia i en kastrull. Värm upp och låt sjuda under kraftig omrörning tills smeten tjocknar. Var försiktig så det inte kokar och blir äggröra. Ta kastrullen från spisen och vänd ner det kalla smöret lite i taget. Rör tills allt smör är inarbetat ordentligt. Låt kallna i kyl.

Rosta mandelspånen gyllenbruna i torr stekpanna eller på torr plåt i ugnen (200 grader). Låt svalna.

Lägg en mandelbotten på ett tårtfat, bred på hälften av smörkrämen. Lägg på den andra bottnen och bred på resten av smörkrämen. Garnera med mandelspånen.

Tårtan görs med fördel dagen innan servering men kan även ätas direkt. Förvaras kallt. Kan frysas.

Smörkrämen blir fint gul i färgen och passar därför riktigt bra som påsktårta!

För variation kan smörkrämen smaksättas med rivet apelsin-, citron- eller limeskal. Eller varför inte vaniljpulver eller kakao. Smaksätter man med kakao kan man med fördel även ha i en nypa salt för att lyfta chokladsmaken!

Inga kommentarer: