Leta i den här bloggen

torsdag 9 februari 2012

Shopping och fläsksås


Jag var på utfärd igår igen, den här gången till Vasa där jag gjorde en liten runda i hälsokostaffärer. Jag köpte bl.a. kokosflarn, osötat jordnötssmör (jo, den förra burken är slut), kokosfett, solrosfrön, sesamfrön, kokosflingor. Ni ser, det är kokosen som leder.När jag kom hem igen var jag inte så inspirerad att laga mat, men jag började med att leta igenom frysen. Där hittade jag ett paket opreparerat sidfläsk och ett paket rökt sidfläsk. De här paketen tinade jag upp medan jag stekte en hackad lök. Sen smörstekte jag fläsket. Rubbet. Men jag skar allt i mindre bitar först. Sen hällde jag grädde och soya på, kryddade med svartpeppar och smakade av med lite salt. Men ändå var jag inte nöjd, det var något som fattades. Då kom jag att tänka på jordnötssmöret! Jag tog en ca. matskedsstor klick som jag rörde ner i såsen och det var rent otroligt vilken fyllig smak det blev! Det där gör jag fler gånger!

Fläsksåsen serverades med broccoligratängen jag gjorde i helgen.

Fläsksås
sidfläsk
rökt sidfläsk
ev. annat kött man vill ha med
1 stor lök
grädde
soyasås
svartpeppar
salt
ca, 1 msk jordnötssmör


Inga kommentarer: