Leta i den här bloggen

måndag 27 februari 2012

Lax i vårsolen


Jag har skrivit om laxen förr och jag gör det igen. Jag kunde äta lax varje dag! Och det bästa just nu är ju att den går så bra att äta fast man inte är så bra på att tugga. Häromdagen köpte jag två laxfiléer, den ena skar jag i portionsbitar så jag får äta när jag är ensam hemma, den andra fick räcka åt hela familjen.

Bildens lax bit har helt enkelt bara blivit smörstekt och fått flingsalt på sig. Den fick sällskap på tallriken av blomkålsmos med en smörklick, och så majonnäs. Så pressade jag citronsaft över laxbiten också innan jag njöt. Den andra av helgens laxmåltider fick bli lite annorlunda. Då hade familjen önskat en sås med grisköttsstrimlor, men jag konstaterade snabbt att den äter ju inte jag än... Inte utan att mixa den i alla fall, så istället blev det igen en laxbit. Den stekte jag först i smör innan jag hällde grädde på och smulade ner både Aura- och Musta Pekka-ost. Den blev också alldeles underbart god!

Inga kommentarer: