Leta i den här bloggen

lördag 7 januari 2012

Vändagslunch

Det finns vänner man träffar alldeles för sällan, men istället är det desto roligare när man träffar dem. T.ex. när min vän Anna kom på besök här i veckan, då skulle hon minsann få något riktigt gott. Fast å andra sidan brukar jag satsa på god mat, känns onödigt med mat som inte är god...
Jag förberedde lunchen redan på morgonen med att tillreda efterrätten - chokladmousse. Sen fick den snällt vänta ett par timmar i kylskåpet.

Chokladmousse med grädde

Antagligen har de flesta problem med den sista biten av julskinkan. Åtminstone har jag det varje år. Ibland blir det pizza, ibland paj och t.o.m. någon gång har det blivit sås av den. Den här gången blev det paj. Sen använde jag sånt jag råkade ha i kylskåpet, t.ex. fetaost, purjo, kantarellsås... Och massor av ost!

Skinkpaj på gång

Det blev jättegott och jättetrevligt! Dessutom räckte pajen åt mej i flera dagar eftersom paj inte hör till favvomat hos resten av familjen. Tur för mej!

Dukat och klart!

Receptet på chokladmousse hittade jag på nätet någonstans, man får 42000 träffar om man googlar "lchf chokladmousse"...  Men för att göra det hela enklare får ni det här också, det är faktiskt ett av de få recept jag lärt mej utantill genast!

LCHC chokladmousse
4 dl vispgrädde  (+ 1 dl att äta till)
100 g mörkchoklad, 70%
2 äggulor

Sätt chokladen att smälta i vattenbad eller på upptiningseffekt i mikron (som jag förstås gör) medan du vispar grädden. När chokladen är slät vispar du ner äggulorna. Vispa sen ner chokladen i grädden. Klart! Enklare kan det knappast bli!

Pajbotten
100 g kallt smör
3 dl mandelmjöl
1 dl riven ost

Knåda ihop degen. Blir den för lös tillsätter du bara mera mjöl. Blir den för tjock tillsätter du lite kallt vatten.
Klä pajformen med degen. För att kanterna inte ska sjunka ihop i ugnen brukar jag dra remsor av aluminiumfolie och bygga "ett staket" mot kanten. (sen tar man bara bort folien). Stick några hål på botten så det inte blir en kupol av det hela. Förgrädda pajskalet i 200 grader ca. 7-10 min. Sen fyller du pajen med det du tycker blir trevligt och gott. Jag använde purjolök, fetaost, Auraost, skinka, broccoli, kantarellsås och så förstås riven ost, jag tog både blå- och svartstämplad Emmenthal, Parmesan och gräddost. Med massor av ost behövs ingen äggstanning, men vill man kan man vispa ett ägg med ett par dl grädde och hälla över innan man sätter på osten. Grädda ca.20-30 min i 200 grader.

Inga kommentarer: