Leta i den här bloggen

tisdag 17 januari 2012

Kylskåpstömningssås

Efter helgen hade vi massor av rester som behövde ätas upp, och det är just såna gånger man kan plocka ur kylskåpet och tillreda något som man inte vet från början vad det ska bli! Fast jag hade tre tillredda kycklingbröst som skulle finnas med, och det skulle vara en gräddig sås, något annat visste jag inte. Jag började plocka fram det jag hittade i kylskåpet. T.ex. hade vi två baconpaket med gårdagens datum, men de doftade finfint och fick äran att vara med.Så fanns där champinjoner, en bit paprika, en liten bit Aura-ost, purjolök, chilipeppar och så förstås ingefära.

Byggnadsmaterialet
Fastän ni får receptet här av mej betyder det inte att det måste följas! Fattas en ingrediens tar man något annat istället! Man kan i första hand satsa på sånt man tycker om förstås, och här har jag faktiskt lyckats samla mina favoritingredienser i en och samma maträtt!

Resultatet

Bacon-kycklingsås
2 paket bacon
3 kycklingbröst
färska champinjoner
röd paprika
purjolök
röd chili
färsk ingefära
liten bit Aura-ost
ca.4 dl grädde
½ dl soyasås
kokosflarn

Jag finfördelade purjo och chili, rev ingefära, skar champinjoner och bacon i bitar och smälte smör i stekpannan. Först fräste jag baconet, fyllde på med champinjonerna och så de finfördelade sakerna. Kycklingen delade jag i ganska stora bitar och rörde ner i såsen. Sen hällde jag på grädde, smulade i osten och smaksatte med soyasåsen. När jag öste upp maten åt mej tömde jag skålen med kokosflarn ovanpå. Skålen stod ju ändå där på bordet och var snart slut. Det här var en jättegod sås som jag säkert tillreder fler gånger.


2 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Kyckling, bacon och champinjoner är en god kombination som sällan misslyckas.

Fisken Svea sa...

Det är sant, det är s.a.s. säkra kort! =)