Leta i den här bloggen

söndag 18 december 2011

Prototyp




Det blev en testpannacotta. Den blev inte god. Eller jo, den vita delen var god men inte den röda. Jag köpte osötad kallpressad tranbärsjuice och blandade glöggkoncentrat i, sötade lite med sukrin eftersom det var beskt, spädde ut med vatten, smakade, spädde mera vatten... Det blev inte gott. Jag kokade ändå upp det och blandade i gelatin och hällde i min mini-jelloform. Senare kokade jag grädde som jag smaksatte med glöggkrydda i tesil, lika som förra gången, och hällde ovanpå saftpannacottan. Idag bjöd jag mina barn på prototyp-pannacottan. Hälften åt upp sin bit medan resten petade bort saftpannacottan... Jag måste välja en annan saft eller ha i väldigt lite bara för färgens skull... Eller om det är glöggkoncentratet som blev beskt? Jag hade färdigblandade glöggkryddor och hällde i hela påsen, så det kan ju hända att det var för mycket av det goda... Jag forskar vidare, men ni får mitt recept och bilder så får ni själva experimentera vidare om ni vill. Annars återkommer jag någon annan dag med nästa exemplar! Nästa gång ska jag dessutom skölja formen med kallt vatten innan jag häller dit saften, för nu satt den fast i formen alldeles onödigt bra och blev skamfilad och tilltufsad innan jag hade bort kransen. Men det var ju inte utseendet jag skulle döma...

Inga kommentarer: