Leta i den här bloggen

torsdag 1 december 2011

Lucka ett


Idag är det julkalenderöppningspremiär! Och jag som älskar långa sammansatta ord myser. Men man kan säga att det i min lucka nr.1 fanns en förkylning... Det hade jag inte räknat med, men ändå fick jag den. Nu när jag kände mej ruggig och frusen, eländig och snorig, tog jag till dunderkuren - Earl Grey-te med en skvätt Stroh Rom i. Det funkar säkert med en annan rom, whiskey eller konjak också, men med Stroh rom blir det liksom den ultimata smaken. Och så ska det förstås drickas ur favoritkoppen! Jag fick så varmt att jag fick börja ta bort lite kläder t.o.m.!

Apropå varma drycker... Jag fick en fråga om glögg. Jag klarar mej bra utan glögg men brukar ändå nog dricka det bara för att veta att det är jul. Men ingen köpeglögg blir det! Jag har testat de flesta alternativen, t.ex. att värma vanligt vin med glöggkrydda i, jag har testat svartvinbärste med glöggkrydda i och min kära systers glöggextrakt, och ni kanske kan gissa vilket som vinner - syrrans glöggextrakt! Jag ska fråga om receptet så ska ni få det. Man kokar helt enkelt en blandning som man sedan blandar ut i vin. Riktigt gott faktiskt!

4 kommentarer:

Dalkulla4ever sa...

Det receptet vill jag ha :) Har provat skogsglöggen nu, typ 12%socker så det var mindre sött än vanliga starkvinsglöggen som är 20%...men vin med glöggextrakt låter spännande :) nu sängen sen ännu en slitig dag med jobb seeeeen helg :)

emma sa...

väntar med spänning på glöggextraktet :)

Anonym sa...

P.g.a hälsoskäl och lite glömska så har hon ännu inte fått receptet...men imorgon ska jag försöka få till det! :) /"Kära syrran"

Dalkulla4ever sa...

Det är lugnt, jag dricker lite vinglögg så länge :)