Leta i den här bloggen

söndag 4 december 2011

Lilla laxen


Jag kollade igenom mina matbilder i datorn och hittade den här stackaren som är alldeles opublicerad!Det var ju förra helgen jag hade lilla laxen i ugnen och tillredde en läcker, lite för tunn, hollandaisesås. Men god var den minsann!

Här får ni läsa receptet! Låt er inte skrämmas av vattenbad och hårt vispande, jag ska berätta hur jag fuskar...

Så här gör jag alltså (samma princip med bearnaisesåsen). Jag smälter smöret i mikron. Lagen kokar jag i kastrull precis som det ska göras, stänger av värmen på spisplattan, och så silar jag över lagen i en kopp. Rengöringen av kastrullen fixar jag med en bit hushållspapper. Man ska inte gå till överdrift... Jag vispar mycket riktigt ihop äggulorna och lagen, men sen lyfter jag helt enkelt kastrullen till spisplattan jag stängde av för en stund sen! Där får kastrullen stå på eftervärmen medan jag vispar vispar vispar! Hittills har det gått utmärkt! Så lyfter jag kastrullen tillbaka till arbetsbänken och vispar ner det smälta smöret. Tja, det var det, sen är det bara att smaksätta! Lätt som en plätt! Eller hur?



2 kommentarer:

Unknown sa...

precis så gör jag oxå min bea/hollandais, fungerar varje gång!!

Fisken Svea sa...

Man ska inte krångla till det i onödan! ;)