Leta i den här bloggen

måndag 28 november 2011

Världens godaste kålrotslåda!

Buffén
Lillajul och första advent har så firats traditionsenligt. Första advent firas här traditionsenligt med att vi glömmer tända ljuset när vi äter...

Ni minns att jag skulle tillreda en kålrotslåda. Jag ville ha den så nära en "riktig" låda som möjligt så jag tittade i "Marthas kokbok" på receptet, den äkta finska kålrotslådan. I den skulle det vara mjölk och ganska mycket skorpsmulor. Jag ersatte mjölken med grädde och skorpsmulorna blev Pofiber (men en betydligt mindre mängd). En av LCHF-gästerna påstod att det var den godaste kålrotslådan hon någonsin ätit, och det tyckte ju nog jag också, men jag var ju jävig.



Kålrotslåda
800 g kålrotspuré (jag fuskade alltså och köpte färdig puréad)
2 dl grädde
2 ägg
½ dl Pofiber
3 msk smält smör
salt
vitpeppar

Rör ihop allting, smaka av och häll i en smord ugnsform.Grädda i 175 grader ca. 25-30 minuter.


Och hur mådde magen efter den kraftfulla lådan då? Jodå, den fungerade väldigt bra nästa dag... Men så åt jag lite risgrynsgröt med mycket smör och grädde igår och det ställde till med rena storstädningen i tarmsystemet det!


Min portion
På min tallrik finns gravlax, kallrökt lax, laxrullader, köttbullar, ägg med majonnäs, kålrotslåda, rödbetssallad, skinka och mustapekkasås. Idel klassiker med andra ord.


2 kommentarer:

Maja sa...

Ska pröva med profiber i lådan jag med, minns nu inte om jag endast hade ägg i fjol eller om jag la i lite fiberhusk?! Gott betyg fick nu din låda! :)

Fisken Svea sa...

Jag tror att Pofiber har mindre smak än fiberhusken. Så läste jag nånstans åtminstone. =)