Leta i den här bloggen

torsdag 6 oktober 2011

Torsdagsmaten

Lunchsalladen
 Jag bjöd mina föräldrar på lunch idag, de förstår att uppskatta god mat s.s. laxbiffar, rättikagratäng och sallad med både frön och vinägrett. Blandar jag en sån här sallad åt familjen är det inte alls uppskattat, och det är ju såna sallader jag vill ha! Det är en alldeles enkel sallad med tomat, gurka, paprika, avokado, fetaost och pinjenötter, så hällde jag lite vinägrett med citronsmak över.

Kvällssoppan
När det blev dags för middagen hade jag ett starkt önskemål av familjens icke-kolhydratkänsliga, nämligen havregrynsgröt. Okej, vägen till mannens hjärta går genom magen, och kan jag göra husets karlar lyckliga genom att koka havregrynsgröt så gör jag det. Det har jag nämligen inte kokat på 3-4 år så jag förstår att de tyckte det var dags! Men jag skulle ju inte äta gröt så då tyckte jag det var ett utmärkt tillfälle att koka en köttfärssoppa som jag länge haft på min önskelista. Den blev jättegod och verkligen HOT, så den kommer att passa utmärkt i vinter när det är kallt och man är lite ruggig.

Guggis köttfärssoppa med fetaostkräm 4 portioner (fast jag hittade receptet på Lisens blogg)

500-600 gr nötfärs/lammfärs/blandfärs
2 msk smör
1 zucchini
1 gul paprika
1 röd paprika
4 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
1 tsk spiskummin 
1 tsk chilipulver
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
2 dl grädde
salt & peppar

Fetaostkräm
150 gr fetaost (smulas!)
2 dl creme fraiche
1 citron
salt & peppar

Gör så här:
1. Fräs färsen i smör. Skär zucchini och paprika i biter och låt fräsa med.
2. Blanda ner tomatpuré, kryddor, riven eller pressad vitlök och krossade tomater. Låt puttra i ca 10 minuter.
3. Späd med grädde till önskad konsistens och smaka av med salt & peppar.
4. Blanda fetaost och creme fraiche. Riv skalet av citronen och blanda ner. Smaka av med salt & peppar.

Grönsaker kan man ändra efter årstider, tillgång och smak. Kryddningen kan man också variera.
Fetaostkrämen klickar du i soppan och njuter av måltiden! 

Inga kommentarer: