Leta i den här bloggen

tisdag 11 oktober 2011

Mumsfilibabba!

Här snackar vi fettrand!

Vill man ha en rejäl söndagslunch med rena råvaror har jag ett tips - griskött på saltbädd, smörstekta champinjoner och hemlagad bearnaisesås. Här snackar vi enkel matlagning!

Vi börjar med köttet. Det är rent griskött utan en endaste tillsats. Saltet är grovt havssalt med klumpförebyggande medel, alltså ett tillsatsämne. Jag började med att fräsa ytan på köttbitarna i en stekpanna, bara för att täppa till porerna så köttsaften skulle hållas inuti. Så lade jag köttet att ligga så där avslappnat bekvämt på en bädd av grovsalt. Inget annat! På den tjockaste delen stack jag in en köttermometer innan jag skjutsade in ugnsformen i ugnen i 125 grader. Enligt mitt kortfattade recept på insidan av receptbokspärmen ska köttet steka i ugnen 1h/kg kött.Kanske det blev det, jag minns faktiskt inte... När köttet närmade sig måltempen slängde jag ihop en bearnaisesås. Och NOG kan det vara en underbar sås! Dessutom är den ju inte alls svår att tillreda själv! Några champinjoner fick fräsa en stund i smör i stekpannan och så var hela härligheten klar! I något skede hann jag snitta till en enkel sallad också och - TADAAA! 

Varsågod!

Inga kommentarer: