Leta i den här bloggen

måndag 24 oktober 2011

Hotellweekend

Utsikt från hotellrummet.

I helgen när ni för ovanlighetens skull fick så många nya inlägg här hade jag inte alls tid att blogga! Jag hade ju plötsligt upptäckt att jag kan tidsinställa mina inlägg jag också, så som min dotter brukar göra ibland, så i fredags skrev jag och så åkte jag bort! Jag åkte ända ner till södra delen av vårt land, till Pargas, där jag bodde på hotell två nätter. Två nätter på hotell betyder två hotellfrukostar, och dem såg jag fram emot! Så betydde det också två luncher, men dem såg jag inte alls fram emot. Man vet aldrig vad som serveras, det kunde ju ha varit ärtsoppa eller nåt... Och på lördag skulle vi få äta en festmåltid som kunde vara vad som helst också. Jag var alltså inte helt lugn. Så här gick det -

När jag packade inför min hotellweekend tog jag för säkerhets skull med en burk kokosfett, två avokadon, en påse nötter och choklad. Jag tänkte som så, att bara jag fick äta en rejäl frukost kunde jag fylla på med avokado och kokosfett sen. Nötterna hade jag som mellanmål i bussen. Den första överraskningen kom när vi sent på fredagkväll anlände till hotellet och de hade serverat kvällsté och -smörgåsmat. Jag lassade upp ost-, skink- och medwurstskivor, gurka och tomat och sköljde ner härligheten med té. Mätt och belåten sov jag gott hela natten.

Lördagmorgon började med kokt ägg, ost- och medwurstskivor och ett lass med knaperstekt bacon! Kaffe med mjölk fick duga i brist på grädde. När det var dags för lunch var jag ännu inte hungrig, men eftersom det var länge till festmåltiden var det bara att äta. Det var en positiv överraskning att lunchen bestod av buffét så man själv kunde välja och plocka! Hurra! Sånt tycker vi om! Det fanns ett bra salladsbord också med bl.a. fetaost, oliver, coleslaw (med morötter), och en grisfilé med sås fick duga fast det inte syntes något fett och såsen var mjölredd. Jag kunde inte ens ta mera fett i form av salladsdressing eller smör, för någon dressing fanns inte, och Flora är inte meningen att ha som mat! Och vet ni, jag var mätt ända till kvällen! Men då, kl.19 när det var dags för festmiddag, DÅ var jag hungrig! Och ännu hungrigare blev jag när jag såg vad som serverades! Jag har inte ens i min vildaste fantasi sett ett sådant förrättsbord som då! Där fanns fisk i alla tänkbara former! Eller, om vi börjar från början - sallad, räksallad, gubbröra, kokta ägghalvor med kaviar, gravad lax, kallrökt lax, varmrökt lax (har jag sagt att jag älskar lax?), två sorters sillar, två sorters strömmingsinläggningar och sist men inte minst - sikrom med smetana och rödlök! Det var rena fiskhimlen! Och då hade jag lämnat bort potatissalladen och rostbiffen... Varmrätten har jag inte så bra uppfattning om eftersom jag dissade den! Det var nog någon grisfilé med en mörk sås och ugnsstekta grönsaker, men vem bryr sig om sånt när det finns en fiskbuffé som heter duga! Det hela sköljdes ner med vatten och vitt vin.

På söndagen var förvåningen stor att jag var hungrig igen. Vem hade räknat med det!? Det blev igen en baconfrukost. Lunchen bestod av ett lika rikligt salladsbord igen och vedrökt kycklingbröst med BBQ-sås. Rökt kyckling var intressant, fast det var nog en sockerlag den där BBQ-såsen...

Tja, det var min lilla helg i Pargas och om maten på hotell.

Inga kommentarer: