Leta i den här bloggen

torsdag 20 oktober 2011

Det blev en moussaka!

Det var en gång en dag när mattanten hade ett paket köttfärs och inte visste vad hon skulle tillreda. Så kom hon på att hon faktiskt hade en aubergine också, och en hel parmesanost, och då börjar det redan lukta moussaka! Här berättat mattanten själv hur det gick till...

Jag stekte köttfärsen, glömde löken men tog en massa lökpulver istället. Pressade i en stor vitlöksklyfta och hällde på passerade tomater, en hel burk, och 2 dl grädde. Jag kryddade med svart- och vitpeppar, salt och oregano och lät det puttra en god stund i stekpannan. Under tiden skivade jag en aubergine i 2-3 millimeter tjocka skivor som jag stekte helt lätt i olivolja. Så varvade jag köttfärs och aubergine i en ugnsform och toppade med massor av riven parmesanost och lade in hela härligheten i 200gradig ugn lite för länge. 25 - 30 minuter hade räckt bra, men jag glömde bort tiden och lät den stå där i 40 minuter... Men ingen skada skedd, den blev bara lite välgräddad och solbränd... Men god vad den, jättegod! Jag åt den tillsammans med broccoli och créme fraiche. 

Osten falle ner

Tur att det är insidan som räknas!

Perfekt i lunchlådan!

Min egen moussaka
1 aubergine (hade inte fler)
olivolja
400 g köttfärs
lök eller lökpulver
370 g passerade tomater (eller en burk, men min råkade vara i den storleken)
2 dl grädde
1 vitlöksklyfta (den var jättestor)
svart- och vitpeppar
oregano
salt
parmesan (eller annan trevlig ost)

Fräs köttfärsen, krydda, häll på tomat och grädde. Låt puttra ca.10 min. Skiva auberginen och stek skivorna lätt i olivolja. Varva sås och aubergine. Riv ost över och gratinera i ugn ca.30 minuter i 200 grader.


Inga kommentarer: