Leta i den här bloggen

torsdag 27 oktober 2011

Dagens fisklektion

Rensade kutular
Smörstekta och gyllenbruna
Ibland har man tur, som när syster Yster ringer och undrar om vi vill ha fisk. Klart vi vill! Det är tydligen högsäsong för "kutulan" nu. Jag visste faktiskt inte riktigt vad det är för fisk så idag tog jag reda på av en som i flera dagar talat om hur många kilon "kutul" han fått i sina fisknät. Kutul är ett annat (österbottniskt?) namn på små siklöjor som är fångade i havet. När man fångar samma fisk i insjöar är den mycket mindre och kallas "muikkor". Här kan ni läsa mer, och notera speciellt den sista raden!

Kutulan rensade jag förstås först, med kniv. Sen saltade jag dem lite inuti och så stekte jag dem i massor av smör, och de blev så fantastiskt goda!!! Där ser man, panering är ett överskattat ord!

Inga kommentarer: