Leta i den här bloggen

torsdag 22 september 2011

Tagliatelle och köttfärssås


En riktig klassiker är väl ändå spagetti och köttfärssås!?! Det är ju den man tar till när fantasin tryter, när tiden tryter, när kassan tryter... Egentligen borde det heta trytarsås! Fast den här gången var det ändå fantasin det var mest kris med. Jag som alldeles kom av mej med matlagningen medan vi var på resa och plötsligt måste koka mat varje dag! Hur brukar jag göra då??? Men den här gången gick det bra. Såsen serverades med zucchini-tagliatelles och kokt brysselkål med smör på.

Nästa dag värmde jag upp lite rester i en mumintallrik och åt medan jag läste det nya österbottniska magasinet Orginaal, för när man är ensam hemma får man läsa medan man äter! Det är min självskrivna lag. Likaså är det de enda måltiderna som radion står på här hos oss!


Köttfärssås
1 lök
800 g köttfärs
400 g tomatkross
100 g Philadelphia (alt. mustapekkaost)
1 msk Dijonsenap
ca. 2 dl grädde
ca. 3 dl vatten
soyasås
svartpeppar
timjan
basilika

Hacka och fräs löken. Blanda i köttfärsen. Häll på tomatkross, vatten och grädde. Rör ner osten. Krydda och låt stå och puttra en stund.


Zucchini-tagliatelle
1 zucchini
vatten
salt

Skala zucchinin och hyvla den med osthyveln. Sätt ner remsorna i kokande, saltat vatten och låt koka ett par sekunder. Lyft bort med hålslev eller häll över i durkslag.

Det var väl enkelt!?

1 kommentar:

Fru Tallund sa...

Jag kokade en gång zucchinitagliatelle och lämnade i dem för länge så de försvann. Igår stekte jag "remsorna" och det gick bättre, smakade säkert minst lika bra :)

Men jag fick en underbar lövbiff fylld med soltorkade tomater och mozzarella till min :) (Mat för fyra)