Leta i den här bloggen

onsdag 14 september 2011

Matsäck

Det var ju det här med bröd och matsäck. Jag hade alltså packat ned brödet i en liten kylväska med en kylpatron i, och packade ner kylväskan i resväskan. I en annan liten kylväska hade jag packat ner smör och grädde eftersom smöret är jättedyrt i Grekland och för att det inte alls är säkert att det finns riktig grädde i affären. På hotellet, apartment, slängde jag genast in brödet och kylpatronerna i frysfacket. Sen dröjde det inte många dagar innan jag fick packa den första matsäcken. Med smör, salami och Gouda-ost klarar man sig med två smörgåsar en hel dag! Fast det är klart, det betydde ju åtta skivor salami och sex skivor ost... ;)

En macka under ett orange parasoll på stranden i Vassiliki.

Mellanmål på kyrkans terass i bergsbyn Neochora (dit det var 6 km uppåt i 39-graders värme...)

Inför hemresan tog jag till smöret för att verkligen gardera mej! Inte spara på krutet! Eller smöret... Fyra smörgåsar packade jag ner i smörgåslådan jag hade med mej. En smörgås åt jag på natten kl.3 på flygterminalen i Vanda. En smörgås och pålägg från en annan åt jag med en halv liter take away-kaffe på tåget kl.8 när vi var på väg hem. Det betydde att matsäcken räckte och blev över!

Lite bröd, mycket pålägg. Fyra mackor att äta på hemresan.

Välfylld smörgåslåda.
Smörgåslådan är förresten från Tupperware för säkert 20 år sedan! Jag köpte den första åt dottern när hon började dagklubben och skulle ha med mellanmål. Senare köpte jag varsin åt pojkarna också till dagklubbsstarten, och alla tre smörgåslådor finns kvar och är i användning. Världens bästa Tupperware-grej!


Inga kommentarer: