Leta i den här bloggen

lördag 10 september 2011

Ett mysterium får sin upplösning. Kanske.

När jag någon gång roat mej med att se på statistiken för min blogg har jag undrat varför mitt inlägg om fisk i Kroatien har haft så många visningar, det var ju som inget speciellt med det. Igår kom jag på det. Tror jag. Jag roade mej då nämligen med att titta på Facebook vad där finns för LCHF-sidor och -grupper och blev väldigt förvånad när jag hittade "LCHF Hrvatska", och Hrvatska är ju just Kroatien! Gör man en google-sökning på "lchf kroatien" är de två första träffarna till min blogg. Men ändå förklarar det ju inte allt, det här är ju bara ledtrådar, men jag försöker ännu knyta ihop dem. Trådarna.

Men tänk att LCHF är på gång i Kroatien! Det är jag imponerad över. Och faktiskt, där hade de fet mat som ofta serverades utan potatis eller ris. Jag hoppas det smittar av sig till Grekland, för grekerna håller på att bli feta! Men så finns det ett otroligt utbud med kolhydrater också. Vad sägs t.ex. om ett "grillhouse" med namnet "Potatoland"... Bagerierna har ju kolhydrater som sitt levebröd (höhhö) och de plockade fram stora nybakade saker på kvällarna tills kvällsrushen började, och folk flockades runt borden! Och faktiskt, jag noterade en skrämmande förändring, de grekiska barnen är mycket rundare än de var för några år sedan. Det gäller tonåringarna också. När flera grekiska barn/ungdomar var samlade var hälften av dem överviktiga. Det är ju skrämmande. Ett land med så underbara mattraditioner håller på att glömma maten!






2 kommentarer:

Anonym sa...

Har noterat samma sak de senaste åren med grekernas ökande vikt./BÅ

Fisken Svea sa...

Det är beklämmande.