Leta i den här bloggen

måndag 1 augusti 2011

Glass glass glass i stora lass lass lass


Nästa gång jag går till affären ska jag ta med kameran och visa ett skräckexempel på glass! Jag sneglade lite i glassdisken idag och fick ett nostalgianfall när där fanns glassbägare av papper, precis såna som fanns när jag var liten! Det var vaniljglass (kunde heta något som "Skånska glass" eller liknande...) och sockerfri. Larmklockorna överröstade allt i affären, framför allt i mitt huvud. Jag läste: "sötad med maltodextrin, aspartam, acesulfam K...". Jamen visst ja, inget socker där inte, då är den ju sockerfri! Men det står inget om att maltodextrin är rena kolhydrater som snabbt tas upp av kroppen... Men sockerfri är den ju, glassen...
Jag hoppas att ni inte går på sån skit! Då är det faktiskt bättre med en helt vanlig vaniljgräddglass med socker, om man nu ska ha det som är sötat upp över öronen. Men det bästa för oss LCHF:are är ju ändå att tillverka sin egen glass! Det måste jag göra i morgon! :)

Ett tips, det finns glassmaskiner i affärerna nu! Det är OBH Nordicas modell jag sett överallt och den är inte så farligt dyr. Det är ju så enkelt att tillverka egen glass i glassmaskin, och då vet man att man får en sockerfri på riktigt!

Bilden visar min vaniljparfait jag tillverkade i vintras. Glassrecept hittar du här.

Inga kommentarer: