Leta i den här bloggen

fredag 3 juni 2011

LCHF + gallstenar = helt okej!


Eftersom det är så många som hamnat hit efter att ha googlar "LCHF gallbesvär" så tror jag det är aktuellt att ta upp saken igen!

Före mitt liv som LCHF:are hade jag ofta gallbesvär, av allt möjligt. Inte så att jag måste äta medicin men då och då i korta skov. Det var egentligen ingen skillnad vad jag hade ätit så kände jag av min gallsten. Och min gallsten, den är så stor att den borde döpas! För några år sedan mättes den till hela 16,8 mm, men nu minns jag inte de strategiska måtten sedan senaste mätningen. (Känns som skolhälsovården - vägning och mätning...) Min läkare har sagt att den får stanna kvar i mej så länge jag inte har större besvär av den, så där är den ännu.

Alla med gallbesvär känner till kostråden - fettfattigt. Låter inte som en idealisk diet för någon överhuvudtaget, faktiskt. Men eftersom jag ändå hade gallbesvär så hade jag inte så mycket att förlora, så jag körde igång med LCHF. Jag minns att jag i början hade lite mer besvär än tidigare, men snabbt kom jag underfund med att det är av jordnötter jag får gallbesvär, och de åt jag ju oftare nu! Men annars har jag haft betydligt mindre gallbesvär nu än på många år!

Läs gärna mitt tidigare inlägg om gallsten, där även Annika Dahlqvist är citerad i samma ämne!

Men visst är gallstenarna fina! ;)

Inga kommentarer: