Leta i den här bloggen

onsdag 4 maj 2011

Lunchdags


När man nyss börjat med LCHF går en stor del av dygnet åt till att fundera ut nästa måltid, men bara man aktiverat de nya nervbanorna går det lättare. Småningom slutar man t.o.m. att tänka! Faktiskt. Då går det på rutin, man går omkring i affären och shoppar precis som kolhydratätarna gör, man väljer det man tror man behöver. När man sen ska äta lunch, precis när man blivit hungrig, då öppnar man kylskåpsdörren och stirrar en stund så nervbanorna blir varma och plötsligt vet man kanske vad man ska äta. Det var så det gick till den dagen jag kom på att jag skulle äta en gubbröra! Jag kokade ägg, hackade sönder ansjovis, klippte dill, hackade rödlök, blandade i créme fraiche och rörde om och fick en smaskig lunch. Inte så vacker kanske, men god, och det är ju faktiskt det som är viktigast när jag är ensam hemma och lunchar med mej själv... ;)
Att tillreda en lunch utan att planera kräver förstås att man har ingredienser färdigt hemma, och det finns vissa ingredienser jag inte vill vara utan i kylskåpet eller frysen, och det är t.ex. ägg, ost, grädde, créme fraiche, räkor, majonnäs (fast den tillverkar man på 10 minuter ifall den är slut), ansjovis, makrill, grynost. Tja, det är väl vad man kan hitta i mitt kylskåp för det mesta, och tro mej, man klarar sig hur bra som helst bara i flera dagar på det!

Inga kommentarer: