Leta i den här bloggen

lördag 5 mars 2011

Kalasdax!


När jag går på kalas har jag inga krav på specialanrättningar. Jag är helt nöjd med bara kaffe, men några nötter eller 70%:ig choklad och ostbricka är aldrig fel. När vi själva ställer till med kalas har jag som målsättning att LCHF:arna ska ha något smaskigt också eftersom vi numera räknar fyra LCHF:are och en GI:are i närmaste släkten! För snart en månad sedan firade vi med chokladkaka och tårta. Nästa helg blir det igen kalas, få se vad jag hittar på då... Åtminstone blir det ostbricka med solros-/mandelmjölsbröd, det brukar vara omtyckt av alla.

Tårtan gjorde alla LCHF:are väldigt glada eftersom det är väldigt sällan man äter sånt. Och god var den fastän jag kommer att minska på sukrinmängde rejält nästa gång. Receptet har jag hittat i "Bakglädje med LCHF". Ett litet tips till er som bakar från denna bok - minska sukrinmängden!!! Det ska t.ex. vara 1½ dl (DECILITER!) sukrin i tårtbottnen, men jag kommer att sätta ca. ½ dl i nästa tårta!

Marängtårta
4 äggvitor
3 droppar ättiksprit
ca. ½ - 1½ dl sukrin
olja till bakplåtspappret! (viktigt, annars fastnar marängen!)

Pensla olja på ett bakplåtspapper. Värm ugnen till 175 grader. Vispa äggvitorna och ättikan till hårt skum. Rör i sukrinet. Bred ut smeten på det oljade bakplåtspappret. Smeten räcker till en hel långpanna, men vill du ha en rund tårta formar du istället två runda marängbottnar.
Grädda i 60 - 70 minuter. Att kakan är mjuk och gummiaktig gör inget, den stelnar när den kallnar och torkar. Blanda bär och vispad grädde och bred ut på bottenplattan, sätt på "locket", bred ut bärgrädden eller bara grädde och dekorera.

Tårtan på bilden är fotograferad efter att ha stått framme en halv dag och sedan förvarats i kylskåp en natt, därav dess slitna out-of-bed-look!

12 kommentarer:

Lena sa...

Mängden sukrin i hennes bok är nog alldles horribel. Jag minskar alltid på mängden.

Fisken Svea sa...

Man får dessutom minska rejält på mängden! I något recept har jag använt msk där hon skrivit dl !!! Hon kan inte ha varit "avsötad" hon som skrivit recepten!

Dalkulla4ever sa...

Gjorde denna tårta idag, men tog 5 äggvitor( vet ej varför, läste nog liiite fel ;)) ca 1/2 dl sukrin. bakade den i ca 40 min bara, lät den torka på eftervärmen. fyllde med grädde o massa hallon:) blev omtyckt av hela familjen. vi firade min födelsedag å då måste man ju få tårta!
Innan åt vi helstekt marinerad kotlettrad, med supergodgratäng på rättika. gott vitlöksmör, sallad och div såser till.mätta å belåtna hela bunten :) nu funderar jag på om jag ska unna mej några turkiskpeppar karameller. vet att det inte är rätt, men det ÄR min födelsedag ;)
Tack för tårtreceptet! Trevlig helg! här regnar det lätt

Fisken Svea sa...

Tror inte det är så kinkigt om det är 4 eller 5 äggvitor, jag använder dessutom STORA ägg så mina 4 äggvitor är kanske också för mycket! Jag tycker absolut att du ska fira din födelsedag med turkisk peppar!!! Ta 2 eller 3, det är inte hela världen! Det hade jag också vela ha när jag fyllde men hade inga så jag nöjde mej med två stycken Dracula piller, fast de var inte lika goda som turkiska pepparn! Stort GRATTIS på din födelsedag!!! =)
Förresten, er kvällsmat var inte heller fy skam! Jag blev ju nästan hungrig! =)

Dalkulla4ever sa...

Det räckte bra med 2 :) extra starka från lidl, jättegoda påminner om några lakritsstänger med pulverfyllnig man kunde köpa när jag var liten :) allt var ju bättre förr ;) eller så har de slutat göra mina favoritsorter bara. älskar saltlakrits :D

en av gårdagens såser var god till min ostomelett nyss också. jag blandade 2 dl cremefraiche med 2 dl finriven äkta parmesan( inte ostpulver^^) samt 1-2 pressade vitlöksklyftor. den ska inte vara jätte vitlökig, men det är ju en smaksak.( hade starkt vitlökssmör till gratängen) ibland vill man ju bara ha en hint av vitlök o ibland massor :) tror såsen kan bli godare om man låter den dra några timmar samt smaksätter med några saltkorn o kanske yttepytte peppar.
gott var det iaf :)

Fisken Svea sa...

Jag älskar också saltlakrits, eller salmiak som det heter här i Finland. Det är egentligen det jag saknar mest nu med LCHF! Men om man har en riktig högtidsstund en gång om året med turkisk peppar så är det ju desto bättre! =)
Vitlök är verkligen toppen, och créme fraiche, parmesan och vitlök låter underbart! Det måste ju passa med lax också! Härligt, nu vaknade mina spottkörtlar! ;)

Anonym sa...

My brother suggested I might like this website. He was totally right.
This post truly made my day. You can not imagine
simply how much time I had spent for this info! Thanks!


Also visit my weblog: pet travel tips

Anonym sa...

What a stuff of un-ambiguity and preserveness of precious experience on
the topic of unpredicted feelings.

Feel free to visit my blog post - wood bats

Anonym sa...

That is a really good tip particularly to those new to the blogosphere.
Simple but very accurate info… Thanks for sharing this one.
A must read post!

Here is my site ... how to exercise

Anonym sa...

What's up colleagues, its fantastic paragraph on the topic of tutoringand completely explained, keep it up all the time.

Also visit my website: bypass hand pruners

Anonym sa...

hi!,I love your writing so much! proportion we keep up a correspondence
more about your article on AOL? I require an expert on this house to solve my problem.
Maybe that is you! Taking a look ahead to look you.

Feel free to visit my homepage ... 45 Stability Ball

Anonym sa...

Hi there, everything is going perfectly here and ofcourse every one is sharing facts,
that's in fact fine, keep up writing.

Feel free to surf to my webpage mazda rx8 engine for sale