Leta i den här bloggen

lördag 5 mars 2011

Helghandlat!

Jag handlade i favorit-ost-affären igår. De har en så trevlig ostdisk att jag känner mej som i paradiset när jag står där och väljer. I början av veckan köpte jag för första gången "Kreivi" ("Greve" på svenska) och trodde inte att det var möjligt för en ost att vara så god! Nu när den var uppäten/avnjuten var det dags för en ny. När jag ställde mej vid ostdisken kom affärsinnehavaren genast och visade att de fått in Ricotta nu. Hurra! Då kan jag testa den jättegoda auberginelasagnen igen! Jag tror att jag använde Mascarpone förra gången, vilket också var helt okej. Den stora planen igår var, förutom revbensspjäll, att tillreda en ostgratäng som jag fått recept på av en LCHF:are som brukar hålla kurser i ämnet. Jag litar på att han vet vad han gör, fast det kändes lite mysko att använda så mycket ost på en gång. Fast jag älskar ju ost så gratängen var precis i min smak! Jag har ingen aning om var han hittat receptet, och jag förmodar att man kan använda vilka ostar man vill.

Bengts ost- och köttfärsgratäng
köttfärs (jag använde 440 g)
salt
peppar
chili
grönsaksbuljong (1½ tsk tog jag)
1 Musta Pekka-ost (alt. peppra rejält med krossad svartpeppar)
1 dl grädde
Philadelphia
mjukost med paprika och chili
créme fraiche
mozzarella

Fräs köttfärsen, salta och peppra. Tillsätt grädden och Musta Pekkan och låt puttra tills det blivit krämigt och gräddigt i stekpannan. Under tiden tillreder man ostmassan med Philadelphina, mjukosten med paprika och chili, créme fraiche och en halv påse mozzarella. Bred ut ostmassan i en ugnsform och bred ut köttfärsen ovanpå. Grädda i 200-gradig ugn i ca.15 min., ta ut formen, strö 1½ påse mozzarella ovanpå och grädda ytterligare 10 min eller tills den ser ut att vara klar!

Det här var alltså som Bengt hade skrivit receptet. Själv blandade jag all ost, utom mozzarellan, i stekpannan och hällde den sen i formen, gräddade, strödde mozzarellan på och gräddade igen. ;)

Nu blev jag hungrig! Det blir att värma lite ostgratäng! Sen ska jag återkomma med recep, bilder och tankar som jag samlat på under min inaktiva period!

Inga kommentarer: