Leta i den här bloggen

tisdag 8 mars 2011

Fastlagstisdagen


Så kom och gick en fastlagstisdag, en Internationella kvinnodagen, en jobbdag... Jag hade inte tänkt mej någon semla/fastlagsbulle idag, jag åt ju en i söndags, men så stirrade LCHF-recept med fina semlor/fastlagsbullar på mej på Facebook! Ett recept som verkade tillräckligt enkelt och snabbfixat för att jag skulle testa! Och det var ju så bra! När jag hade klickat ut smeten i muffinsformarna hade ugnen ännu inte blivit varm! Min sats blev sju ganska små bullar. Smeten är ganska lös först men pöser lite och blir tjockare ganska snabbt. Under själva gräddningen tycks det inte hända så mycket med storleken på bullarna. Mandelmassan hade inte så mycket smak så jag tillsatte en skvätt mandelessens också (men jag vill inte veta vad den är gjord av...). Enligt receptet ska man använda osaltat smör, fast det hade inte jag och använde därför vanligt smör, men faktiskt smakade bullarna lite onödigt salt, men inget jag inte kunde acceptera...

Min syster hade torkat några överblivna bullar i ugnen och ätit som skorpor. Jag tror att man enkelt kunde tillreda en sån här smet, forma ett par strängar av smeten på en plåt, grädda i ugnen och sen skära i bitar, skära upp och torka till skorpor! Det borde bli jättespröda och läckra skorpor till ostbrickan... Man vet aldrig vad man hittar på!

Inga kommentarer: