Leta i den här bloggen

onsdag 30 mars 2011

Chokladmoussetårta

Min mamma som letar i garnlådan.

Med garn och böcker som passion måste det här vara en bild av paradiset !


På ett garnparty borde ju garnet vara det allra viktigaste, men är det så???? Kaffebordet är en stark konkurrent. Om man har rätt sort på kaffebordet behöver det inte vara mycket, så då väljer man ut det bästa - chokladmoussetårta och ostbricka! På kakfatet finns mandelknäckebröd på det nedre fatet och på övre ligger GI-kexen som min dotter bakat.
Eftersom jag nu hittat receptet på chokladmoussetårtan på så många sajter känner jag att jag också kan publicera det. Det borde vara lag på att ett bra recept ska vara lättillgängligt!
Den här gången "tapetserade" jag springformen med plastfolien, botten skilt och ringen skilt. När jag tog bort ringen lade jag kakfatet ovanpå och helt enkelt stjälpte tårtan upp och ner. Sen var det bara att först ta bort botten och sen plasten, och som ni ser blev tårtan jättefin! Man kan förstås dekorera med spritsad grädde om man har tid. ;)

LCHF-CHOKLADMOUSSETÅRTA (12-15 portioner)

Mumsig chokladmoussetårta som är lätt att göra och ger dej chokladsmaken
du längtat efter ;-) Det behövs dock inte så stor bit till var och en...
Tåtan ska helst stå kallt över natten.

Ingredienser Brun mousse:
250 gram 70% choklad
4 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche

Ingredienser Vit mousse:
4 dl vispgrädde
200 gram philadelphiaost
1,5 tsk ekologiskt vaniljpulver (ej vaniljsocker!!)
(ev. en gnutta sukrin)

Garnering: Hallon, vispad grädde

Beskrivning Brun mousse:
Hacka chokladen. Värm hälften av grädden i en kastrull.
Ta bort kastrullen från värmen och rör ner chokladen i grädden tills den
smält och chokladröran är blank och slät.
Vispa resten av grädden och creme fraichen till tjock konsistens.
Vänd ner grädden i chokladröran och vispa så att de blandas.

Vit mousse:
Vispa grädden och tillsätt philadelphiaosten, vaniljpulvret och
ev. sötningsmedel.
Vispa till det är tjockt och välblandat.

MONTERING
Klä en springform (löstagbar kant) med plastfilm, ca 23 cm i diameter.
Bred ut 2/3 av den bruna moussen i botten.
Bred ut den vita moussen ovanpå och avsluta med 1/3 brun mousse.
Täck med plastfilm och låt stå i kylen över natten.
Ta tårtan ur formen och lägg upp på ett fat.
Dekorera med hallon och spritsad grädde.

Kom ihåg att frusna, utländska hallon är den främsta orsaken till salmonella här i norden, så koka upp hallonen och servera dem
som "sylt"! De är jättegoda då också!

Inga kommentarer: