Leta i den här bloggen

lördag 26 mars 2011

Brödexperiment


Jag tänkte experimentera lite med knäckebrödet... Eftersom jag har en påse kokosmjöl i skåpet tyckte jag det var dags att använda det. Ett halvt kilo BakePro ville också vara med i leken, och då skulle man ju få ett bröd utan kolhydrater! Jag tillredde alltså en vanlig knäckebrödssmet men bytte ut solrosfrön, eller mandelmjöl, eller sesamfrön, till hälften kokosmjöl och hälften BakePro. Precis när jag började röra ihop ingredienserna kom jag ihåg att kokosmjölet suger i sig vätska väldigt effektivt, och så också nu... Jag hade i ett ägg extra och dessutom lite vatten och ändå blev degen tjockare än den vanliga. Faktiskt så tjock att jag kunde kavla ut den på pappret, med plastfolie mellan degen och kaveln.

Det tråkiga nu var ju att brödet blev så smaklöst. Tråkigt... Smakade ungefär som en torr och hård våffla... Men det är nu det bröd jag har till ostbrickan imorgon, så vi får se vad gästerna och jag tycker när vi börjar frossa i ostarna! Spännande.

Hela receptet blev så här: OBS! Satsen räcker till 2 långpannor!

Knäckebröd utan kolhydrater
3 dl BakePro
3 dl kokosmjöl
2 msk fiberhusk
9 ägg
½ dl vatten
6 dl riven ost

Blanda ihop de torra ingredienserna, vispa i ägg och vatten. Låt stå och svälla en stund, rör ner den rivna osten. Fördela degen på två bakplåtspapper, sätt plastfolie på och kavla ut. Grädda i 225-gradig ugn ca. 20 - 30 minuter. Skär i bitar och torka sen i 100-gradig ugn ca. 1 timme.


Inga kommentarer: