Leta i den här bloggen

fredag 28 januari 2011

Paj


Ibland är det så enkelt att man egentligen borde gå och gömma sig. Varför ska man krångla till det när det ju är så enkelt!?!
Jag skulle ju tillreda en skinkpaj av julskinksresterna. Jag letade en lång stund innan jag kom på att man ju helt enkelt måste kunna byta ut vetemjölet mot mandelmjöl i det vanliga pajbottenreceptet! Så jag gjorde det. Och nu har jag ju då liksom ätit den godaste pajbotten någonsin! Men så är det ju både smör och ost i min favoritpajbotten då också! Nu ville det sig förstås inte bättre än att jag inte minns var jag skrev upp doseringen i mitt recept, men jag tror att det var så här:

PAJ
100 g kallt smör
2 ½ dl mandelmjöl
1 dl riven ost
(en nypa salt)
2-3 msk kallt vatten

skinkstrimlor
2-3 ägg
2-3 dl grädde
riven ost
kryddor man tycker om

Blanda ihop allt utom vattnet i en mixer, matberedare eller bara en bunke och blanda för hand. Tillsätt vattnet lite åt gången så du ser när smeten är tillräckligt tjock. Tillsätt mera mandelmjöl om smeten är för tunn. Kladda ut smeten i en pajform och förgrädda 8-10 min. i 200 gradig ugn.
Strimla skinka eller vad du vill ha som fyllning. Vispa ihop äggen och grädden och häll över. Riv ost över. Grädda i 200 grader ca. 20 minuter eller tills pajen är fin!

6 kommentarer:

Margot sa...

Hej! Jag gillar verkligen din blogg, får så otroligt många bra tips och recept, jag tycker du är superduktig! Nu har jag äntligen fått tag på Sukrin och BakePro så jag kan testa fler av dina fina recept!! Undrar om det är OK att skriva ut något av dina recept på min blogg, då jag isåfall naturligtvis oxå länkar till din blogg?? Vill inte göra det utan din tillåtelse :-)

Fisken Svea sa...

Oj,tack tack Margot! Det alltid lika roligt att få sån positiv feedback!
Klart du får länka till min blogg och publicera mina recept! Kom ihåg att mitt motto är "ett bra recept är till för att delas"!! =)

Margot sa...

Igårkväll bakade jag pizzan och hela familjen tyckte den var jättegod! Helt underbart att få äta pizza utan en massa kolhydrater! Pizzabotten blev så himla fin, den kommer jag att göra många gånger:) Ska baka ut degen som bröd oxå och ditt pajrecept måste jag bara prova snart!
Ha det bra!!
Margot

Fisken Svea sa...

Så roligt att ni tyckte om pizzan! =) Jag var in på din blogg och såg att den blev fin också! Ha det bra du med!

Karin sa...

Oj vilken fin blogg :) Här kommer jag att hitta mycket inspiration!

Fisken Svea sa...

Tack, Karin! Du är så välkommen hit! =)