Leta i den här bloggen

fredag 28 januari 2011

Ny favoritbok!


Vi hade underkylt regn härom dagen, och jag promenerade iväg till ett möte... Inte ens LCHF hjälper mot ryggskott... Men broddar hade kanske gjort det...

Men inget ont som inte har något gott med sig, har min mamma lärt mej. Nu hade jag tid att läsa ut Matrevolutionen! Den var verkligen bra! Den är sakligt och humoristiskt skriven, något som gör att den är lättläst trots rätt avancerade förklaringar om t.ex. kolesterolet. Nu väntar boken på min syster G, hon som hittade på brödreceptet. Sen misstänker jag att min bror också ska läsa den, åtminstone hoppas jag det eftersom han är nybörjare på LCHF och riktigt motiverad.

Som ni ser på min bok har jag hittat "några" viktiga saker i den, sånt som man behöver påminnas om, sånt man behöver komma ihåg när det blir dags för försvarstal och sånt som bara var så fyndigt skrivet att det var värt en egen markeringslapp! Nu förstår ni ju säkert redan att jag kommer att dela med mej av denna viktiga information... ;) Men lugn, bara lugn, det kommer inte allt på en gång! Min rygg tillåter bara en kort stund i sittande läge...

Guldkorn ur Matrevolutionen:
1. "Din kropp, liksom alla varmblodiga djur, byggs till stor del av mättat fett. Det har en passande konsistens vid kroppstemperatur. Det är ett stabilt fett som har svårt att härskna. Människor har alltid ätit mättat fett, exempelvis kött och ägg. Modersmjölken är full av mättat fett. Din hjärna byggs till stor del upp av mättade fetter. Varje cell i din kropp behöver mättat fett för att bygga upp sitt skyddande cellmembran. Mättat fett är bra fett."

2. "Nyligen föreläste Peter M Nilsson, professor i kardiovaskulär forskning, inför femhundra läkare på en stor konferens i Stockholm. Han sammanfattade allt ovan (=som står i boken men jag inte återger här)så här: "Därmed måste man sätta punkt. Det finns inget samband mellan intag av mättat fett och hjärt-kärlsjukdom.""

Mer än så levererar jag inte åt er idag, men det kommer mera! Nu ska jag vila min rygg och läsa något helt annat - Mons Kallentofts "Höstoffer".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar den också! Mitt favoritcitat är; "att tro att man blir fet av fett är lika absurt som att tro att man blir grön av grönsaker"!
Nu botaniserar jag friskt bland dina recept. En guldgruva :)

Fisken Svea sa...

Ja! Den var också bra! Om jag inte minns fel har jag märkt för det också i boken. =) Så kul om du också har upptäckt LCHF! Välkommen hit att "botanisera i min guldgruva" bara! :D