Leta i den här bloggen

söndag 26 december 2010

Är ni mätta nu????


Har ni ätit er mätta nu i julhelgen fast ni "bara" ätit LCHF? ;) Jag har inte varit hungrig en gång, tror jag, och ändå har jag inte ätit mej proppmätt en enda gång. Kvällen före julafton åt jag faktiskt en liten portion risgrynsgröt med en stor smörklick och grädde med. Till det åt jag min jullimpa med skinka på, jättegott! Sen behövde jag inte äta mer den dagen. Julafton började jag med två skivor rostad jullimpa med skinka och ost på, och när julmiddagen dukades fram på kvällen var jag ännu inte riktigt hungrig! Igår bakade jag oopsies bara för att få äta gravlaxen som lämnat, för det finns knappast något godare än oopsies under min gravlax!
Idag ska vi på släktmiddag och jag började dagen med att tillverka både ischoklad och nötgodis, enligt recepten i min julklappsbok, att ta med. Jag tror att alla icke-LCHF:are också kommer att gilla godiset.

Ischoklad (ca.50 st.)
100 g kokosfett
200 g mörkchoklad

Smält chokladen och kokosfettet, klicka ut i ischokladformar.


Nötgodis (ca. 15 st.)
100 g blandade nötter
100 g mörkchoklad

Smält chokladen, grovhacka nötterna, blanda ihop. Om nötterna är osaltade kan man tillsätta en nypa flingsalt. Klicka ut i småbrödsformar.


Bilden ni ser har jag lånat härifrån. Visst är den underbar! :D

4 kommentarer:

sanna möller sa...

Hej Marika!

Nu ska jag passa på och kommentera din blogg...har tänkt det länge!

Tack för en oerhört inspirerande och trevlig lchf-blogg.

Jag tar ofta recepten från din blogg...och alla har varit lyckade hittills...nu senast Janssons Frestelse.

Så...jag önskar Dig ett gott nytt år...och hoppas på flera lchf-recept!

Annars...var köper du bake pro...och finns sukrin att köpas nån annanstans än i hälsokost?

Mvh...Sanna Möller

Fisken Svea sa...

Hej Sanna! Kul att du hittat hit! =)
Tack tack för de fina orden! Det är så roligt och inspirerande att få kommentarer!

BakePro och Sukrin finns i hälsokostaffären, men man kan köpa det på nätet också, t.ex. från sokeriton.fi
BakePro kan man annars också beställa från t.ex. fitness.fi och kanske t.o.m. köpa på något gym?

Ha du också ett gott nytt år!

MiniZillen sa...

Vilken häftig bild!

Fisken Svea sa...

Visst är det! =)