Leta i den här bloggen

söndag 28 november 2010

Glöggproblemet...


Medan fakirbiffarna steker på spisen ska jag sammanfatta gårdagens matupplevelse. Det blev alltså en traditionsenlig julbuffé med laxrullader, gravlax, skinka, ägghalvor med majonnäs och räkor, sill, sillröra, svampsallad och så lite konstigheter som det ryker från... Fast dem behövde inte jag äta, som tur var.

Laxrulladerna tillverkade jag enligt fjolårets recept. Majonnäsen på äggen var hemlagad. Sillröran var hemlagad. Köttbullarna och prinskorvarna var faktiskt inte hemlagade, man får ta nödlösningar ibland för att hinna med, men inte var de goda. Den rökta skinkan var god med mustapekkasåsen på, men fantastiskt nog passade såsen lika bra med gräddosten! Ett par skivor ost med sås på var mums! Jättegott att dricka till julmaten är - vatten! Man blir inte full av kolsyra och stinn på samma sätt som av julmusten eller öl. Tur att man sluppit den känslan.

Ett litet problem så här inför julen är ju hur man ska göra med glöggen. Det är ju både gott, värmande och trevligt med glögg. Jag har testat med svartvinbärste med glöggkryddor som alkoholfritt alternativ, men det är inget jag längtar efter. Nu gjorde jag så här igår, värmde ett glögglas med torrt vitt vin, blandade i en skvätt glöggkoncentrat som min syster kokat, slängde i ett par mandlar och - tadaaa - jag hade en LCHF-glögg!

Jag ska ge er det ungefärliga receptet på glöggkoncentratet, det är min syster som kokat det nämligen och är inte anträffbar nu just... Men man ska åtminstone koka vatten, sukrin och glöggkryddor tillsammans ganska länge, sen silar man bort kryddorna när man ska använda det. Jättegott! Jag får återkomma med ett mera exakt recept senare, men jag tror att det inte är så noga hur man blandar... Har ni andra något annat tips?

PS. Förresten gick det jättebra att koka senap med sukrin istället för socker!


6 kommentarer:

Katta sa...

Fy tusan vad det såg gott ut allt det där! :) Älskar lax och tänkte i framtiden testa laxrulladerna! :) Tyvärr får jag dock vänta tills efter graviditeten. Jag som älskar kallrökt/gravad lax!

Fisken Svea sa...

Laxrulladerna passar perfekt att ha på vilken bjudning som helst, dop t.ex.! ;)

Lena sa...

Jag har också kokat senap med sukrin.. riktigt gott.

Sara sa...

Det finns glöggextrakt på apoteket som man blandar med rödvin! Ett bra tips!

Moa sa...

Jag har gjort egen sockerfriglögg 2 gånger hittills i år. Först med rött vin, sedan med vitt alkoholfritt vin. Jag gjorde det lite på känn, och lät det inte koka så länge men det fick bra med smak ändå! Jag använde kanel, kardemumma, nejlikor och apelsinskal som jag stötte lite och lade i blöt i vinet innan jag började värma vinet. Sötade lite. Gott blev det! Gillade det vita mest men jag är inte så mycket för rött vin annars heller...

Fisken Svea sa...

Lena: Har sukrinet kristalliserat sig i din senap? Det blev knastrigt efter några dagar för mej!

Sara: Tack för det tipset!

Moa: Det påminner om det min syster kokade! Det är nog något sånt jag ska koka också!